02.09.2013

Hvor mye betyr det?


Kjøkkenhåndkle

Dette er en av de små tingene som jeg følger opp. Det blir å ta med en bunke kjøkkenhåndkle hjemmefra, og ta ned for vask på vei hjem. Jeg er litt usikker på hvor mye slike ting betyr for de besøkende og for hvor mange som besøker hytta. Jeg har en liten mistanke om at dette også er en av de tingene som ikke viser igjen når det er i orden, men som gjør at hytta får et bedre rykte om det er greit.
Det har hendt at det har kommet opp tørkehåndkle av lin med fint brodert H. Dette er arvegods etter svigermor, og antakelig anskaffet en gang i femtiårene. Bestyrerinnen er ikke veldig begeistret.

Men uten om det har vi tørkehåndkle i hauger og lass. Det blir en del vasking og bæring. Etter en tids bruk blir de jo grå. Dette kan jeg ikke gjøre noe med - jeg klorer ikke hjemme, og vask på 90 grader får være godt nok.

Det er jo meningen at gjestene selv skal stå for renhold, og dermed vask av tørkehåndkle. Det hender at jeg finner nyvaskede håndkle til tørk på snora. Den innsatsen er det bare å takke for. Det blir også en del utskifting, slik at jeg kjøper nye hvert år.
De siste er kjøpt inn på IKEA til 5 kroner stykket. Et godt kjøp slik det ser ut for meg.
Av og til får jeg en litt ubehagelig overraskelse. Det hender håndklærene ser ut som om de er brukt til å tørke skoa med.
Jeg var inne på hytta på søndag. Da tok jeg med en skikkelig bunke med skitne håndklær. Det var bare rene som hang igjen.
Fredag var jeg tilbake på hytta og det var brukt mellom 15 og 20 håndklær og noen så fæle ut. Det hadde vært en gjeng fra en "høyere undervisningsinstitusjon" på besøk, og de hadde tatt for seg av bunken med rene tørkehåndkle. Om det var denne gjengen som hadde brukt alle håndklærene, kan jeg ikke si, men de må uansett ha brukt noen...

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar