17.03.2015

Som vanlig kjekt opphold på Blåfjellenden.

Det ble langhelg på Blåfjellenden, og det første gangen jeg var innover i år.

Fredag trodde jeg at jeg ville bli alene, men jammen kom det folk. Ut på kvelden, en god stund etter at det hadde blitt mørkt, kom det et hyggelig par innover. Kø og kaos på vei opp mot parkeringsplassen hadde tatt tid. Men med blå himmel og sol, er det dagslys ganske lenge, så det var bare i den siste bakken det ble nødvendig med hodelyktene.
Lørdags morgen startet jeg å jobbe, paret tok ut mot Hunnedalen. Det le bare en kjapp tur fram og tilbake på de.
Formiddagen gikk med til å få av sengetøyet. Det ble likevel tid til å kikke ut vinduet for å sjekke om det kom folk.
Og denne dagen, i det nydelige været kom det en del på dagstur. Da var det greit at benken i solveggen var tørr og fri for snø.
Det ble rene påskestemningen etter hvert. Vi får ofte hyggelig dagsbesøk i påsken. Og siden Norgesgruppen holder kaffe, må jeg selvsagt servere de som kommer. Og det følger ofte med en hyggelig prat. Det er ofte slik at dagsturister kommer samtidig, og denne gangen ble vi en god gjeng som satt og pratet. Det ble riktig kjekt i solveggen.
Denne dagen fikk vi noe å snakke om. Det kom seilende en ørn over dalen. Et staselig syn.
Litt senere kom det et ungt par. Med hund og pulk. De ville ligge i telt.  Jeg kunne se teltet på morgenen, og det så ikke ut som om det hadde vært problemer, selv om det blåste friskt gjennom natten. Men tungt må det ha vært. Det så i hvert fall slik ut da vi for forbi i bakken, på snøscooter.
Etter en ny omgang jobbing, var det tid for å kikke etter gjester som ville overnatte. Og det kom folk.
Først 4 ungdom. De var fra England – en fra USAS. To av jentene hadde vi hatt gleden av å ha på besøk tidligere. De kom på ski, men for noen var det omtrent første gang de hadde langrenns-ski på beina. Godt gjort å ta turen til Blåfjellenden. Og de som kom for andre gang må jo ha syntes det var en grei plass å være, siden de tok turen på ny.
Det var i hvert fall svært hyggelig å få gjengen på besøk denne gangen.
I tillegg kom det to karer. En av disse var fra Litauen. Og heller ikke han helt vant med ski.
Det ble en skikkelig kjekk kveld, med mye prat.
Søndagsmorgen blåste det. Jeg så gjengen uten skierfaring rusle bortover scootersporet med skia på ryggen.
Selv ventet jeg på transport. Det skulle komme folk og hente sengetøyet for å få dette til vask.
Egil skulle også komme inn for å ta mål av pipa på annekset. Alt ble ordnet på beste måte.
Og da er det bare å få opp og på plass alt det sengetøyet jeg tok av i helga. Men det blir en annen historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar