08.05.2019

Litt om forholdene innover mot Blåfjellenden.


Første turen inn i heia for 2019.

I dag – onsdag 8. mai, tok jeg en tur innover mot Blåfjellenden for å sjekke forholdene. Det er alltid kjekt å være i heia, men enda kjekkere å gå stien innover mot hytta for første gang på beina i 2019.

Sesongåpning for heiatur, men dessverre ikke med overnatting på hytta. Det måtte bli en dagstur.

Jeg var nok ikke den første som gikk mot hytta på beina i 2019. Nå kom det to dansker alt i påsken, og det var tydelige spor etter folk innover – høyst sannsynlig fra helga, men de kan ha vært i uka.
Det er sjeldent lite snø – til å være 8. mai. Det var mulig å komme opp Oleskaret uten å tråkke på snø i det hele tatt.

Det ligger alltid snø i nordhellingen rett over Oleskaret, der kan det ligge snø til august enkelte år. De som hadde tatt turen innover hadde klatret ned berget og gått over fonna. For egen del gikk jeg rund og kom ned noen meter lengre vest. (Det har jeg gjort noen ganger på våren.)
Det var faktisk mindre snø rundt «Tangane» enn det pleier å være på første turen. Den første skikkelige fonna jeg gikk over, lå i vestenden av «Samholdstjørnet». Der hvor stien går gjennom Agder et lite stykke.

Denne fonna ligger ofte ganske lenge, og det hender jeg også her går rundt. Nede i bunn av bakken, er det lett å tråkke gjennom og det kan være dypt ned.

Først opp av «Ølbakken», ca en tredjedel innover og oppe i høyden, måtte jeg ut på snø. Litt lengre oppe går stien over en helt vanlig fonn, faktisk den som oftest ligger lengst. I det skaret ligger snøen til langt på sommeren – helt til slutten av august enkelte år.
Øverst (jeg blir aldri helt enig med meg selv om det er høyden før «Saftbekken» akkurat halvveis, eller om det er høyden lengre mot Blåfjellenden som er det høyeste punktet på turen.) stoppet jeg i hver fall og kikket innover heia, før jeg snudde.

Det var snø innover, men jeg mener det bare er det lille stykket rundt midten hvor det er skikkelig med snø. Her ligger snøen hvert år, og første gang hender det jeg omtrent gå på sammen hengende snø til bakken ned.
Jeg vet det ikke er slik i år. Snøen er alt vekk på en god del av flyene bortover mot bakken. Det er heller ikke problem å komme over «vaet» rett før bakken. (Enkelte år ligger det en bratt fonn her som det kan være vanskelig å komme opp på. Og vi – det vil si Bestyrerinnen og jeg, har vasset denne lille bekken noen ganger – svinkaldt...)

I år er det helt uproblematisk – vi gikk her i påsken. Begynnelsen av mai er tidlig. Det er første året så lenge jeg kan huske, at det er greit å komme innover så pass tidlig. Jeg har gått 3. mai et år, men da var det is over alt...
I 2016 gikk første turen 19. juni, Det var et år med ekstra store snømengder. 2019 blir året uten snø.

Det blir rekord tidlig sesong på Blåfjellenden. Hytta er klar til å ta i mot alle gjester som stikker innom. Det mangler ingen ting for at gjestene skal kunne ha et fint opphold. Blir været som i påsken, så vil det bli tidlig badesesong – bortsett fra at det var noen som badet i bekken i påsken.

Med godt vær kan det bli en kjempesesong på Blåfjellenden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar