12.06.2015

Førerapport - Hunnedalen mot Blåfjellenden.

Fottur i snø.


Ikke helt skiføre, bare nesten, Mye snø, men egentlig greit å gå. Truger unødvendig.

Første “sommer”tur, går alltid på mye snø. Det er ofte vannmengdene som hindrer, mer enn snøen. Fredag gikk jeg inn til Fossebekken for å sjekke forholdene.

I bakken oppover kunne jeg ane spor av folk fra forrige helg. Det kan ha vært folk innover.

Denne dagen var det ingen andre i heia.

Men snø i massevis. Selv helt nede ved veien lå det fortsatt noen flekker, og ikke langt oppe i bakken var det store snøfonner.

Det er helt normalt på første turen. Men 12, juni?

I 2014 var det omtrent tilsvarende forhold i slutten av mai, og året før var det i midten av mai. (Nå var det lite snø dette året og våren kom tidlig.)

Bjørka er bare så vidt blitt grønn. Og oppe i bakken var det knopper. Men det var mange spor etter ryper. Kan bestanden være på vei opp?

Det tok tid å komme seg innover i heia. Det er ikke mulig å følge stien - som er dekket av snø.

Et par plasser gikk jeg igjennom og det var medvirkende til at jeg bestemte meg for å snu ved Fossebekken.

Det hadde vært mulig å komme over Fossebekken. Det var ikke mer vann enn ved et skikkelig regnvær. Nå ville det nok bli adskillig mer vann utover ettermiddagen.

Sol og 18-19 grader sørger for det.

Fra Fossebekken (omtrent på 730moh) og videre oppover var det omtrent sammenhengende snø - skiføre.

Det er greit å gå på snøen, men det er tyngre enn å gå på tørr sti. Om noen ønsker å ta turen, så beregn litt lengre tid enn vanlig.

 

 

 

 

2 kommentarer:

  1. Takk for fin rapport! Jeg kribler etter å komme meg inn. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser du også har hatt noen små problemer.Håper det går raskt å komme tilbake i gammel god form.

      Du kan i det minste trene beina...
      Jeg har trent "styrke"... Du all verden så tungt det er med styrketrening i 1 1/2 time.

      Slett