29.08.2015

Utlendinger og lakket gulv.

Hyttevakt og vaktmester.


Denne uka var det ikke norsk som dominerte på Blåfjellenden. Det gikk en god del på engelsk.

Det var besøk fra både de baltiske statene, Tyskland og Tsjekkia. Og noen få fra Norge.

Jeg var egentlig inne for å jobbe. Det er alltid noe som trengs, og det er mer snakk om prioritering enn mangel på oppgaver.

Denne gangen var det et par gulv som burde få et nytt strøk lakk.

Men først til besøket onsdag og torsdag.

Midtuke er ikke akkurat de dagen det er mest folk på Blåfjellenden. Det hender mange ganger at hytta står tom.

Fra tirsdag til onsdag var det en klasse på besøk. Fra onsdag til torsdag var det kun meg og et hyggelig par på hytta. Vi fikk en rolig kveld med mange fortellinger fra militæret.

På torsdag kom det en hel gjeng 12 -13 stykk fra Baltikum. Jeg fikk ikke helt med meg hvilket land de kom fra, men de snakket russisk seg i mellom (og engelsk med meg.)

De hadde antakelig planlagt turen med overnatting i telt, og så oppdaget systemet med hytter. Det ble i hvert fall en diskusjon rundt hvor mye de skulle betale og om det var mulig med en rabatt.

Jeg måtte fortelle at det ikke var opp til meg, men at prisene sto på veggen. (Så får andre sjekke…)

Det kom i tillegg to fra Fidjadalen som var fra Tsjekkia. Gode og bløte etter en del timer i regn.

I det daglyset holdt på å forsvinne dukket det opp to greie karer. De var fra Tananger - som ikke er i utlandet.

De skulle videre mot Kjerrag og bolten. Og hadde antakelig ikke gått så veldig mange turer før. I hvert fall hadde de kjøpt inn utstyr samme dag.

Og de hadde ikke akkurat små sekker. Det ble mer liv og leven med de karene. Det ble mye prat og mange fortellinger ut over kvelden. Det er hyggelig å få besøk av så positive folk.

For meg var turen først og fremt en jobbtur. Det kom inn noe lakk i påsken, og den vil bli ødelagt i løpet av vinteren. Det var med andre ord på tide å smøre noe lakk en eller annen plass, og gulvene på soverommene i gamlehytta trenger lakk.

Det er egentlig enkelt arbeid. Først å pusse over med fint sandpapir, deretter vaske med gulvrens, tørke over med fuktig fille og vente.

Det må være tørt underlag til lakken.

I ventetiden fikk jeg fikset noen småting. Hammer og spiker er ikke noe jeg jobber med til vanlig. Det ble noen merker av hammeren i plankene.

Selve lakkingen går fort. Det er tørkingen som tar tid. Med to soverom ute av funksjon, fikk de første gjestene ta til takke med annekset.

Eller ble det gjort noen småting. Det er alltid noe som burde ha vært gjort, men som blir utsatt.

Noe som ikke blir utsatt, men aldri gjort ofte nok er vask av dass. Denne gangen fikk dassen en skikkelig omgang.

Om morgenen før avgang, blir det indretjeneste. Vask og rydding.

Det er dessverre færre og færre som vasker gulvene. Det til tross for oppslag i stua og på hver soveromsdør.

Det er et godt spørsmål: hvem som skal holde hyttene rene fremover…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar