23.07.2018

Til Blåfjellenden med 20 liter maling i sekken.

Mange kjekke gjester på hytta.

Det var ingen ting som tydet på at denne ukes tur til Blåfjellenden skulle bli noe annet enn en helt vanlig tur. Alene innover på fredagen og tilbake på lørdagen.

Broderen ga tidlig beskjed om at han kunne tenke seg å ta følge innover - sammen med sitt eldste barnebarn. Ådne på 17.

Vi, broderen, Ådne og jeg har hatt flere turer innover til Blåfjellenden opp gjennom årene, og det ville bli kjekt å igjen få lov til å være med.
Torsdag ringte min mobil. Det i seg selv er forholdsvis sjeldent. Det var Erik fra STF som ville ha meg til å hente folk på Eikeskog og frakte folkene  - og 23 liter maling + malerutstyr til Hunnedalen.

Malingen skulle bæres inn av de jeg hentet. En jobb jeg ikke ville påta meg - av forskjellige årsaker.....

Malingen - og folkene kom til Hunnedalen.
Og 20 liter havnet i sekken, ikke i min men i Hans sin.  Hans er dansk og på min alder, men han mente det ville være greit å bære en sekk p å nesten 30 kilo de 8-9 kilometrene til Blåfjellenden.

Malingen - og Hans med frue kom til Blåfjellenden.

Vi var ikke de eneste som hadde Blåfjellenden som mål denne dagen. Vi hadde følge med to jenter innover et stykke. De var på sin første skikkelige fjelltur i voksen alder, og det ville antakelig ikke bli den siste. Dette var kjekt.

Fra Sandvatn kom det to familier. En tysk familie med fire unger. Den minste godt under et år...
Den andre familien var turvant og hadde vært på mange hytter.
Det kom en jente - med stor sekk fra Eikeskog, og venninden kom fra Hunnedalen. De tok sikte på å gå rundt Lysefjorden.

På annekset var det et par fra Egersund. Hyggelig folk som gjerne tok i et tak.

Det kom tre karer fra Røssdalen. De hadde gått i noen timer. I tillegg kom det en god del andre. Tilsammen ble vi nesten 40 mennesker på begge hyttene denne natten.
Det dukket også opp et hyggelig par fra Belgia. De var ikke kjent med det norsk systemet, men var imponert over hvor fint det fungerte.

Selv med så pass mange folk var det ro i god tid før 11, men til gjenngjeld var det mange som hadde spist frokost og var klar til å ta ut før 9 på morgenen.

Selv med 40 gjester var det fortsatt god plass. Det var bare på et par rom det var nødvendig å plassere mer enn en gjeng. Tilsammen er det plass til 50 personer om alle skal ha egen madrass. Skulle det virkelig knipe, kan jeg nok enkelt få plassert 10 personer til i tillegg til de 50, rundt om på benker og gulv. Da må nok 6-7 stykker dele 4 madrasser, men det går greit.
Med to hytter og ingen av hyttene "spesielt fulle, gikk det greit med både middagslaging og frokost. Det tok litt tid før alle var ute av dørene. vi var blant de siste som forlot Blåfjellenden, men da var hytta pusset og blank og ventet på nye gjester.
Vi møtte bare to jenter med to hunder på vei innover, de hadde bestilt hunderommet. Det kom nok mer folk etter hvert.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar