20.10.2019

Hyggelig oktobertur til Blåfjellenden.


Mørket kommer tidlig i slutten av oktober.

Nå begynner det å bli sent i sesongen. Likevel var det hyggelige folk på Blåfjellenden denne fredagskvelden. Selvsagt betyr været mye for besøket når sesongen nærmere seg slutten.

Det spesielle er at jeg egentlig ønsker meg litt overskyet og regnfullt vær. Da er det i hvert fall ikke frost. Med sol og blå himmel, blir det som regel is og glatt.

Gjennom sesongen har det vært folk på hyttene nesten hele tiden. Det er dager der det ikke er folk, men som regel stikker det innom en og annen – helt flere i følge. I motsetning til i «gamle dager» for 10-15 år siden, da det i helgene og spesielt lørdagskvelden kunne være temmelig mange folk.
Blåfjellenden hadde ofte over 50 gjester natt sil søndag, og da var det bare den gamle hytta. Annekset kom i 2007. Den gamle hytta tar fint nesten 30 gjester – uten at det blir spesielt trangt. Det er ikke en gang nødvendig å legge madrasser ut over stuegulvet.

Annekset klarer 24 stykk, og jeg har ikke sett madrasser på gulvet i stua noen gang. (Det hender det ligger noen i benken, men det er jo greit.)
Tilsammen har hyttene 50 sengeplasser. De fleste er på madrass på hemsene, men det er nesten like greit som å ligge i en seng. 14 av plassene kan bestilles. Det betyr at langt over 30 plasser står klar til å ta i mot folk som komme rekende – uten bestilling.

Det var ikke trengsel denne fredagen. Da jeg kom til hytta var det en person. Vi fikk den gamle hytta for oss selv til langt på kveld.

Det kom tre karer fra Hunnedalen i 7 tiden. De fikk annekset å boltre seg i. Nå hadde det ikke vært folk på annekset den siste uka. Det var både kaldt og det manglet vann. Gutta måtte ordne opp selv om det var mørkt ute. Det tok nok litt tid før den gode varmen kom inne.
For oss i den gamle hytta, var det enklere. Det var vann i bøttene og nesten varme i ovnen. Det var ikke mange timene siden forrige gjester hadde forlatt hytta.

Fredagskveld på Blåfjellenden sent i sesongen er litt spesiell. Det hender ganske ofte at det kommer folk sent. Noen ganger så sent at jeg har gått og lagt meg...
Denne gangen kunne vi høre folk ute i gangen rundt klokka 10. Det var far og sønn som kom. Sønnen var 7 år, og så avgjort i godt humør. De hadde brukt noen timer innover, og en god stund hadde hodelyktene vært i bruk.

Værmeldingen lød på regn for lørdagen. Både gutta i annekset og far og sønn ville til Sandvatn. De fikk nok det lette regnet rett i ansiktet, men vinden fra kvelden før hadde løyet, så turen til Sandvatn gikk antakelig greit.
Jeg møtte ingen som skulle til hytta på min vei mot Hunnedalen, men jeg tror ikke hytta står tom for det. Det er fortsatt helt greit å ta turen innover, men jeg ville hatt med hodelykt – mørket kommer tidlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar