27.10.2019

Med snø under støvlene på vei til Blåfjellenden.


Vinter og vått.

En fredagskveld som mange andre, men muligens den siste dette året. Selv om det er sent i sesongen, været ikke det beste, og mørket kommer kjapt på, så var det folk på hytta.

Jeg kom sent avgårde på fredag. Værmeldingen var ganske bra både for fredag og lørdag. Dessverre stemte ikke værmeldingen spesielt bra. Det var snakk om overskyet med litt sol på fredag ettermiddag.
Det tok ikke lang tid før jeg måtte på med jakken. Det regnet ikke, men det kom snø. Den først snøen for vinteren 2019/2020 jeg fikk nedover hodet. Heldigvis var det ikke frost. Selv opp mot 900 moh var det ikke is på denne turen, bare snø som tinte sakte,

Inne på hytta satt det fire ungdommer fra Nederland. To av karene studerte i Stavanger, de to andre var på besøk, og gjengen hadde funnet ut at de skulle på fjelltur – sent i oktober. Det så ikke ut som om de helt var klar for vinter. Lave sko og boblejakke som antakelig ikke var vanntett, er liksom ikke helt optimalt.
Turen inn gikk for min del greit, men inne ved hytta, måtte jeg litt ut av stien. De planken som ligger over de dypeste sorpehullene var spinnglatte. Det samme gjaldt gangveiene mellom hyttene og mot dassen. Her gjelder det å være forsiktig når det er frost og glatt....

Det ville komme en gjeng fra STF sent på kvelden. En fellestur til Blåfjellenden og Sandvatn. Fredagskveld i mørke innover mot Blåfjellenden.
Gjengen kom rundt ti. 11 stykker og en hund. Plutselig ble det mye folk på hytta. Nå var det også kjentfolk med på turen. Det er alltid kjekt å treffe igjen fjellfolk, og kunne prate om turer og ruter og hytter.

Gjengen hadde også felles frokost. Havregrøt. Odd Erik spurte om jeg ville ha grøt, han hadde grøt til femten personer mente han. Det var ikke en klatt tilbake i gryta da frokosten var over, og jeg hadde ikke spist noe...
Med i min sekk innover, var et håndtak til den nye døra i skuten. Dette hadde manglet siden vi skiftet vinduer. Odd Erik dette på plass i en fart. Så nå er det mulig å bruke begge inngangene i skuten.

Gjengen tok ut i ellevetiden, og jeg gjorde meg ferdig med rydding og vask. Jeg hadde nettopp fått på plass filler og kost, og tenkte «at nå kommer det vel snart noen».
Inn rullet det fire karer. De var ute og sprang... Meningen var å ta runden fra Hunnedalen til stidelet på Stutaheia, mot Blåfjellenden og så til bake til bilen. Ved Øyarvannet så de hvor mye snø det vavr opp mot toppen av Stutaheia, og snudde. Og var inne hos meg på Blåfjellenden noe over 12. De regnet med å bruke en time tilbake til bilen.

Med besøk av dagsturister, burde det også være folk på vei for å overnatte. Jeg traff først en gjeng rett overfor «Florida». Fire stykker med to hunder. Like etter kom det et par oppover mot «Potethaugen». Hytta ville i hvert fall ikke stå tom denne natta.

Jeg regner med at det lett kan bli siste turen innover for året. Jeg vet at det vil være folk på hytta en del helger fremover, men det vil ikke være mange på besøk. Hytta har alt det som trengs for et greit opphold, men det kan ta tid å få opp varmen.

For egen del tror jeg det passer å si «Takk for i år».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar