10.11.2014

Det lakker og lir på sommersesongen.

Snø og is, med sterk vind.


Det ble ikke tur til Blåfjellenden denne uka. Jeg kjørte helt opp til parkeringsplassen, og vurderte å gå innover. Både helsa og været gjorde at jeg ikke tok turen. Nå var det ikke så galt vær at det ikke var mulig å komme innover, men værmeldingen for lørdagen var mindre god.

Det viste seg selvsagt at værprofetene denne gangen tok feil, og at det ble mye mindre vind enn meldt.

Til gjengjeld kom det snø. Og det var is og glatt innover. Nå ser jeg på værmeldingen for kommende fredag/lørdag. Den gir håp om at det vil være mulig med en tur. Både varmegrader og lite vind, gjør at jeg i hvert fall vil vurdere en tur – igjen. 
Jeg vet det gikk folk innover, men jeg har ikke fått rapport om forholdene. Fra parkeringsplassen kunne jeg se det var snø oppe, og det var helt sikkert is også. Temperaturen ned ved parkeringsplassen var bare 2 grader og det var helt sikkert kaldere lengre oppe.
Det hadde jo vært kjekt med en tur i midten av november. Det blir tidlig mørkt, så starten må bli i et-totiden. Det vil ta lang tid før hytta blir varm, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å fyre. Og det er mye ved.

Jeg hadde kontakt med en kar, som ville innover mot Sandvatn. Han startet litt sent, og kom ikke lenger enn til Stutaheia for mørket senket seg.  I tillegg skled fyren på is og for utenfor en liten kant. Det ble en natt ute. Heldigvis hadde karen skikkelig utstyr, sovepose, tørt tøy, primus og vindsekk.
Det gikk helt fint – selv langt ute i november med kuldegrader snø og vind. Det var nok i første rekke takket være utstyret.

Og erfaring i å bruke det.

Litt i kontrast til jenta som kom ut av stien rundt Kjerrag og hvor det ble satt i gang en leteaksjon.
Jenta var både våt og kald da letemannskapene møtte henne dagen etter.
Men heldigvis, det gikk bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar