25.09.2016

God værmelding betyr godt besøk på Blåfjellenden.


Det betyr kjekke folk på besøk.

Værmeldingen for helgen var tidlig i uken litt «blandet» Den ble bedre etter hvert.  Av erfaring vet jeg at det betyr mange gjester – både fredag og lørdag.
Fredag betyr også at folk kommer sent – noen ganger veldig sent. Forrige uke ankom de siste rundt halv elleve. Uka før det kom det et par halv ett….
Det betyr i hvert fall noen timer med hodelykt og da går det sent.
Denne fredagen var jeg første mann til hytta. Jeg hadde gått forbi fire flotte jenter på tur. De kom til hytta etter en tid, og så gikk det en god stund til de neste dukket opp. Og det kom selvsagt en god del utover kvelden.  De siste to kom i det mørket senket seg. Med erfaring fra de to siste ukene ventet jeg noen senere også, men denne gangen kom alle seg i hus før mørket.
Totalt på begge hyttene var det over 20 gjester. Fredag betyr også ofte «voksne» folk – ikke barn og ikke de aller eldste  -  utenom meg.
Denne kvelden på Blåfjellenden var vi en god blanding. Litt tilfeldigvis skulle 13 av gjestene videre til Sandvatn dagen etter. Det vil bli «stinn brakke» på lørdagskvelden på Sandvatn.
Og det vil ikke være noen overraskelse om det også gjaldt Blåfjellenden. I hvert fall var det 25 stykk på vei innover som alle hadde startet før jeg kom ned til parkeringsplassen – og noen starter sikkert senere enn det.
Og det vil sikkert komme noen fra Flørli, Sandvatn, Langavatn, Fidjadalen eller Røssdalen.  Det er mange stier som ender ut ved Blåfjellenden.
Alle sengene som kan bestilles, var bestilt natt til søndag. Jeg traff de som hadde bestilt. Og også denne uken var det barnefamilier. Det kom en gjeng med voksne og barn. Den minste bare 4 ½ år.
Disse hadde gått i en time, og brukt nesten dobbelt så lang tid som «vanlig». Det kunne lett ta 5 timer innover. Da er det virkelig greit å vite at det venter rom og senger.

At alle senger er bestilt betyr ikke at det er fullt. Blåfjellenden har plass til mange flere enn de 12 i bestilte senger. Til sammen er det plass til over 50 gjester. Da er alle madrasser og benker i bruk. Det kan nok være at ikke alle får dyne og pute, men det er ulltepper til mang

For egen del jobbet jeg litt før jeg tok ut lørdagsmorgen. Uthuset og skut ble ryddet og «dassene» ble vasket. Gjestene på lørdag kom i hvert fall til hytte og uthus som var ryddig og vasket.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar