30.09.2018

Flotte folk på hytta, sent i sesongen.


En kjekk kveld i godt selskap.


Det er fint å kunne dra til Blåfjellenden som vanlig på en fredag. På tross av at YR melte opp mot stiv kuling og regn. De holder heldigvis ikke alltid det de lover...

Forrige uke var jeg alene. Denne uka var det helst mye folk. Og det er kjekt.

Selvsagt gikk jeg og tenkte på hvor mange som ville ta turen til Blåfjellenden denne helga. Forrige helg hadde 9 stykker bestilt seng, og ingen møtte opp. Denne uka var det bare bestilt 4 senger på rom 2 – mitt rom – for natt til søndag. Jeg traff ikke de som hadde bestilt, men jeg var forholdsvis tidlig nede i Hunnedalen, og de kan ha startet senere enn det.
Innover på fredagen, var jeg usikker på om det ville komme folk i det hele tatt. Det var spor innover. Så pass tidlig som jeg tok avgårde, er det ikke mange som går. Likevel gikk jeg forbi to tyske jenter som også var på tur mot Blåfjellenden.

Inne på hytta ble jeg overasket over å bli møtt med hyggelig velkomst av to kjekke damer. De hadde slått seg ned foran vinduet med best utsikt – nedover dalen mot Månafoss/Mån.
Det tok ikke lang tid før de to tyske jenten kom, og da damene som alt var på hytta tok på tur, fikk vi som var igjen anledning til å bli nærmere kjent. Det er alltid interessant å bli kjent med nye mennesker, og disse var både kjekke og vant med fjell og tur. De hadde vært på Prekestolen om morgenen, så de hadde hatt en lang turdag.
Med så mange på hytta tidlig på dagen, hvor mange til ville vi bli? Det ble nesten mørkt før de neste kom. To jenter med hund, som tok inn på hunderommet.

Deretter kom det først 4 blide jenter og så en gjeng på 7 stykker. De siste var på en årlig tur, og var arbeidskamerater. De ville bli til søndag, og ta en tur i området på lørdagen. På morgenen tok gjengen mot Ernstnuten for å ta en titt på flyvraket.
For å komme dit, måtte gjengen krysse elva fra Blåstøldalen – som egentlig gikk stor. Jeg sto i vinduet å kikket på gjengen da de krysset elva. Ut i vannet til midt på lårene. Godt gjort. De må ha gått våte på beina i noen timer.

Vi var nesen 20 på hyttene natt til lørdag. Spørsmålet var hvor mange som ville komme innover for å overnatte til søndag.
Ved Saftbekken kom det en lang rekke folk i mot. Den internasjonale skolen på utflukt, tilsammen 18 stykker.

I tillegg kom det en enslig hyggelig kar i mot nesten nede ved veien. Vi fikk en liten prat før jeg fortsatte mot bilen og han mot Blåfjellenden.
Og fortsatt kunne det komme flere som ville innover. For eksempel de som hadde bestilt det ene rommet.

Min tur over heia, var mer enn grei. Med vinden og regnet bakfra, fikk jeg en fin tur mot Hunnedalen. Det var nok noe surere for de som ville innover, jeg håper de fikk en flott tur på tross av litt surt vær.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar