24.06.2019

En vanlig lørdagskveld på Blåfjellenden.


Kjekke folk og en god gjeng fra Sandnes.

Alt på vei innover mot Blåfjellenden på lørdag, var det klart at jeg ikke ville bli alene på hytta den natten. Det var en god del på vei innover. Ganske mange faktisk, Det er jo fortsatt tidlig i sesongen, og værmeldingen for lørdag og søndag var ikke helt god.

Bare et lite stykke opp i lia mot Oleskaret, ble jeg forbigått av Ola. Han for oppover og forbi et par jenter. Alle skulle mot Blåfjellenden. Med Ola på plass i hytta ville det også være kjentfolk å snakke med.
Alt lå til rette for nok en hyggelig kveld i heia. Nå er jo fjellfolk alltid hyggelige, og jeg har truffet min del av slike mennesker. Litt lengre inne gikk jeg forbi en liten gjeng. To eldre og en jente en god del yngre. Dette så ut til å være vante fjellvandrere, og de ville sikkert også noen historier eller noe å fortelle som jeg ikke vet. Bedre og bedre.

Det var også mer uvante folk på vei innover mot hytta. En hel gjeng fra Gann menighet. 13 ungdommer og to ledere. At ikke alle disse helt var vant med fjellturer, kunne jeg i grunnen forstå ut fra hvor fort de kom seg fram. Det gikk helt litt smått.....
Gjengen var likevel i godt humør og det manglet ikke på innsatsviljen. Selvsagt kom alle ungdommene fram til hytta i fin form.

Med 16 stykker i en gjeng, fant jeg det enklest å foreslå at de installerte seg på annekset. Der er det plass til 10 stykker på den store hemsen og 4 på den lille. Med to ledere på et tomannsrom, gikk det hele elegant opp.
Det ble en hyggelig kveld. Gjengen fra Gann Menighet fikk annekset for seg selv. Vi andre som hadde tilhold der trakk bort til den gamle hytta, for både mat og prat.

Tilsammen var vi 35 stykker på begge hyttene. Ikke alle sengene var bestilt, og noen som hadde bestilt senger på «mitt» rom kom sent. Likevel ordnet det seg og de fikk sengeplassene – som bestilt.
Sent på kvelden kom det ei jente opp dalen fra Mån. Hun hadde tung sekk og brukt tid opp. Jeg har likevel sett guter som så avgjort har vært mer «kjørt» enn hun etter den turen, Det var med friskt mot og friske bein hun startet på turen mot Flørli dagen etter.

Det ble en del småjobbing på morgenen. Noe er det alltid å gjøre på hyttene eller utenfor. Denne gangen var det noen planker i gangveien mellom hytta og doen som måtte festes. I tillegg ordnet jeg noen gardiner som hang og slang.
Mesteparten av jobbingen ellers, gikk på renhold og rydding. Begge hyttene ble ryddet og vasket, selv om jeg bare sto for hovedhytta. Ungdommen på annekset gjorde en skikkelig fin jobb, og annekset er klar for flere gjester.

Selv fikk jeg tatt en omgang på doen, som nå er ren og ryddig. Det kan egentlig ikke gjøres for ofte, men glemmes lett.
Det ville komme gjester på søndagen. En av lederne for Gann gjengen la igjen en overraskelse til noen som skulle komme fra Sandvatn. Det er litt typisk for utviklingen. Blåfjellenden får flere besøkende midt i ukene enn tidligere. Det er sjeldent fullt i helgene. Med 35 gjester er det fortsatt plass til 15 flere – uten å ta i bruk gulv i stuene. Med andre ord god plass til flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar