12.07.2019

En flott dag i fellesferien på Blåfjellenden.


Nymalt og nyvasket innvendig.

Det ble besøk på Blåfjellenden en torsdag denne uka. Etter en litt strevsom tur på tirsdag, ble det en hviledag på onsdag, og jeg måtte være hjemme fredag...

Det ble med andre ord en dagstur til Blåfjellenden denne gangen. Frem og tilbake på samme dag. Det er litt i overkant av hva jeg synes er greit. Denne gangen måtte det til.

Torsdag vardet meldt godt vær. Sol, god temperatur og lite vind. En virkelig fin dag for en langtur. Jeg tok likevel ut temmelig tidlig på morgenen, og planla å dra hjemover sent på ettermiddagen. Det ville gi meg noen timer på hytta, og det er alltid noe som må gjøres.
Jeg hadde selvsagt glemt at Stavanger turistforening hadde et team på hytta. De skulle ta noen «løft», bandt annet å tømme «dassen» og male bygningene.

I gamle dager, for 10-15 år siden var det lite folk på hytta i fellesferien. Det har tatt seg opp de siste årene, og nå er det folk nesten hver natt.
På vei innover møtte jeg to jenter som kom i mot. De hadde tydelig vis blitt orientert om «tilsynet» på Blåfjellenden, for de spurte om jeg var «Reidar». Og det var jeg jo. Guro hadde nok fortalt et eller annet....

På hytta var det folk , en hel gjeng – 5 ungdommer som jobbet for Turistforeningen. De hadde vært på hytta sidden mandag og fått malt det meste av bygningene, tømt dassen, merket stien nedover mot Fidjavannet, og var nå i gang med å rengjøre hyttene.
Både det å tømme «dassen» og male hyttene, er tunge jobber som tar tid. Ungdommen hadde fått gjort mye da jeg kom inn på torsdagen. Den dagen ble brukt til å vaske og ordne. De fikk gang på aggregatet og støvsuger. Begge hytten ble støvsuget innvendig.

For egen del måtte jeg ordne døra fra skuten og inn i annekset. Dørhåndtaket nektet å åpne døra innenfra. Noe som jo er litt «ubehagelig» og ikke helt greit. Det ble orden på dette også, men jeg må ta med en gjennomgangsbolt ved neste anledning.
Det var også andre på hytta, mor og liten datter. De ville bli en dag ekstra, og i solskinnet, var det badetemperatur. De hadde vært nede ved elva et par ganger.

Det kom to jenter fra Flørli. Det hadde hatt en fin tur i det flotte været. Av alle ting så hadde jeg truffet disse to tidligere – på Nilsebu. I tillegg hadde en av ungdommene også vært på Nilsebu samtidig. Litt av et sammentreff. Jentene ville ned Fidjadalen dagen etter, og det er jo en av Rogalands aller fineste turer.
Litt ut på ettermiddagen pakket jeg sekken og tok opp bakken. Et stykke oppe, kom det en gutt i mot. Jeg så ingen andre med en gang, og spurte om han var alene. Nei, var svaret, men det har blitt en del venting...

Litt lengre bak kom resten av familien. Mor og far og to andre unger. De hadde også hatt en kjempefin tur over heia fra Hunnedalen. Denne dagen var det sommer.
Jeg møtte ingen flere, på tross av fortsatt flott turvær, men uansett så blir ikke hyttene stående tomme denne natta, og det er jo hyggelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar