02.08.2019

Første august og besøk på Blåfjellenden.


Overskyet og nesten vindstille.

Det ville ikke bli anledning til en overnattings tur denne uka. Det ble derfor en dagstur innover på torsdagen.

Det er alltid litt spennende å se hvor mange jeg treffer som har overnattet på hytta. Denne gangen traff jeg to stykker - et par - nok så snart. De hadde bare gått inn for en kveld, og var nå på vei tilbake.

I bakken nedover mot hytta møtte jeg en gjeng. Tre stykker og en hund. Det ble tid til en liten prat. Gjengen hadde startet på Haukeliseter og var på vei mot Kvitlen og Bjordal. Hele Ryfylkestien 13 dager på tur. Med to hviledager inne i mellom.
Nå var de på vei mot Tomannsbu, men skulle ha et opphold i Hunnedalen hvor de skulle møte familie. Og «møte» grillmat og antakelig ferskt brød....

Gjengen kjente bloggen og hadde lest om komlene på skjærtorsdag. De hadde alt bestemt seg for å ta turen, og bestilte komler. Det vil være kjekt om de kunne ta turen. Jo flere jo bedre.

Hytta var tom, og det kom ingen så lenge jeg var der, men det er alltid noe som må gjøres. Det ble som vanlig en liten omgang med rydding og renhold.
Det tar ikke lang tid å samle sammen rusk og rask og få det opp i en avfallsekk. Noe som har forundret meg i mange år, er alle dorullkjernene som ligger igjen på dass. Jeg må alltid ta en runde og fjerne disse. Det kan virke som om folk ikke helt vet hva de skal gjøre med tomme dorullkjerner.

Min private teori, er at dorullkjerner blir usynlige i det de blir tomme. At de ikke lenger kan sees når siste tørket rives av...

Med litt tid til overs, ble det til at jeg kikket gjennom protokollene. Det er alltid kjekt å se hvem som har vært på hytta, hvor folk kommer fra og hvor de skal videre.
Turen fra Flørli – opp trappene, til Blåfjellenden og så ned Fidjadalen til Mån, er blitt populær. Det er egentlig en ganske tøff tur med to lange dager. Fra Flørli, opp trappene til Blåfjellenden tar omtrent 7 timer. En time lenger enn om stien opp blir brukt, Ned Fidjadalen tar fortsatt 6 timer. I tørt vær. Det kan lett ta lengre tid om det regner.

Fra protokollene kunne jeg også se at besøket så langt i år antakelig er på over 700 overnattinger. Det mener jeg er noe mer enn «normalt», og det synes jeg er kjekt. Trenden med mer folk i ukene og ikke fullt så mange i helgene fortsetter også.

Det gjør at hyttene sjeldent står tomme, men at det også er god plass natt til lørdag. Tidligere -for 15- 20 år siden var det ofte «stinn brakke» i helgene. Det skjer ikke i juni juli, og antakelig heller ikke mer enn en eller to ganger i august.
Nå hender det jo at alle sengene som kan bestilles er bestilt, men det betyr bare at 14 av 50 sengeplasser er opptatt. Det er langt fra fullt.

Hytta ville ikke stå tom den natten heller. På vei tilbake, satt det et par på toppen av potethaugen. De var på vei innover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar