28.09.2019

Alene på Blåfjellenden


Sent i september med dårlig værvarsel.

Egentlig burde jeg ikke nevne at jeg var alene. Det er så pass greit å få lov til å være for meg selv på hytta at jeg virkelig setter pris på de gangene det ikke er andre enn meg på hytta. Denne fredagen var alt lagt til rette for en ensom kveld og natt.

Ingen bestillinger, dårlig værvarsel og senhøst. Bestillingene er egentlig greie. Det er sjeldent nødvendig å bestille plass på fredagskvelden. I tillegg er det, for mange, vanskelig å komme inn til klokka 19 da bestillingen «går ut». Å dra etter jobb, betyr start fra Hunnedalen tidligst i femtiden, og da er det for mange vanskelig å være inne før klokka 19.
Dårlig værvarsel, er også vanskelig å få gjort noe med. For egen del har jeg gjennom noen år - 25-30 eller deromkring, erfart at med vind fra øst eller sør, så stemmer værvarselet bedre om jeg sjekker mot Sirdal. Med vestavind, er det vestlandsvær som gjelder.

På vei innover fredagsettermiddag, var værmeldingen ikke helt grei. Vind og regn. Det stemte for så vidt, bortsett fra at med vind bakfra, så blir nedbør mye enklere å forholde seg til. Og det var fint lite nedbør fredagsettermiddag. Jeg fikk en helt grei tur, men vann og sorpe var det mye av.
Mørket kommer tidligere og tidligere. Spesielt om det i tillegg er regn og skyet. Det ble vanskelig å lese rundt halv åtte. Det var nok fortsatt lyst nok til å gå ute, men skumringen kommer fort på.

Inne var det nødvendig med lys og hodelykt. Det er lett å glemme lykt, når sommeren har gått uten at det omtrent har vært mørkt i det hele tatt.

Siden jeg hadde sosiale forpliktelser på ettermiddagen lørdag, ville jeg tidlig avgårde. Jeg våknet i 6 tiden, og alt klokka 7 var det greit lys ute.

I hele år har jeg trodd at besøket i sommersesongen 2019 ville bli bedre eller i det minste like bra som i 2018. Nå, i slutten av sesongen, er det bare å innse at besøket nok ikke blir like bra som i fjor.
I stede for 1500 overnattinger, tror jeg det ikke blir mer enn ca 1400. Det blir i så fall omtrent 100 overnattinger mindre enn i 2018.

Det er ikke lett å si hva som gjør at besøket går opp med 100 overnattinger – eller går ned med tilsvarende tall. Det er lett å skylde på været, men når vi vet at bare en skoleklasse (som måtte overnatte ute,) utgjør 30 overnattinger, så virker det mer som tilfeldigheter enn noe annet.

For egen del forsøker jeg å gjøre en innsats med renhold og rydding. Det er dessverre ikke alle som tar sin del av fellesarbeidet med å holde en hytte i god stand. Vask og rydding er nødvendig - hver gang.
Nå hadde jeg ikke noen grunn til å klage på de siste som hadde besøkt hytta. Det så både rent og ryddig ut da jeg kom. Det blir likevel alltid en haug å sope opp i feiebrettet etter at gulvet er tatt en runde – uansett hvor lenge det er siden sist dette ble gjort.

Jeg er ikke sikker på om det vil komme gjester på lørdag, Noen senger er bestilt, så hytta står neppe tom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar