01.09.2019

Fredagskveld på Blåfjellenden.


Ikke mye folk, men hyggelig likevel.

Selvsagt betyr været mye for besøket på hytta. Melder YR om god vær strømme det familier, ungdom og andre opp i heia, og mange til Blåfjellenden.

Denne fredagen var det meldt både regn og nedbør. For egen del har jeg ikke problemer med regn, og denne gangen kom jeg inn nesten uten å få nedbør på meg.
Det var ikke mange andre på tur denne fredagen. Jeg så spor, og i bakken nedover gikk jeg forbi fire dansker på sin første tur til en turistforeningshytte.

Det er ganske ofte at folk kommer til Blåfjellenden på sin første tur. Hytta ligger nok så nær vei. Det er enkelt å finne fram. Skiltet ved veien er lett å se, og parkeringsplassen nok så nær.
På hytta var det lett å merke at det hadde vært skoleklasser på besøk. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men det virker som om ungdom omtrent ikke kan la være å få stearinlysene til å renne. I tillegg blir det alltid brukt uhorvelig mengder med kjøkkenhåndklær. Det er i tillegg alltid noe som ligger igjen etter et slik besøk. Denne gang var det bare en ullbluse som lå igjen.

Ellers så det helt greit ut på hyttene. Hvorfor det sto en stol utenfor annekset får jeg antakelig ikke grei på, men det får være en hemmelighet.
Det har heldigvis vært en varm og egentlig flott sommer. Hadde det vært kaldt og vått hele tiden, så hadde det omtrent ikke vært ved igjen. Det ble bare fraktet inn noen ganske få sekker ved denne vinteren. Snøforholdene gjorde det vanskelig.

Nå er det bare 60-70 sekker igjen, og det vil ikke være nok til vinteren kommer. Heldigvis har vi planlagt helikoptertransport innover. Vinduene i hovedhytta, samt en del andre ting skal skiftes/utbedres. Det krever mye utstyr og materialer. Som vil bli fraktet innover i begynnelsen av uke 37.

Det vil – antakelig – bare ta noen dager å få tingene i orden og på plass. Vanligvis er det lite folk på hyttene i begynnelsen av uka, og annekset har nesten uansett sengeplasser nok.
For meg som har gjort en frivillig innsats på hytta i mange år, er det virkelig kjekt å se at hytta blir brukt, og at antallet overnattinger holder seg høyt. Dette året ser virkelig ut til å bli et av de årene med mest besøk. Alt nå er antallet overnattinger godt over 1000, og vi har igjen minst to måneder av sommer sesongen. Nå er det sjeldent så mange besøkende i oktober som midt i sesongen, men forhåpentligvis ble det en del.

Denne fredagskvelden kom det i tillegg til de 4 danskene, også fire til. Det var omtrent mørkt da de kom til hytta, og de tok inn på annekset, som de fikk for seg selv. De ville mot Flørli dagen etter.
På vei mot Hunnedalen på lørdag, kom det først 4 blide jenter i mot. De skulle egentlig ha vært syv, men det ble forfall for noen.

Litt lengre nede, kom det et par gående oppover bakken. De skulle også til Blåfjellenden. Det vil antakelig også komme folk fra Flørli. Jeg håper på godt besøk denne lørdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar