26.07.2020

Fredagskveld og lørdagsmorgen på Blåfjellenden.


To flotte dager i heia.

Det var ingen på hytta da jeg kom litt ut på ettermiddagen fredag. Helt tomt. Nå er ikke det spesielt uvanlig på en fredag. Da kommer folk ofte sent – veldig sent i noen tilfeller.

Etter jobb er det en del tyngre å labbe innover heia enn vanlig. En hel arbeidsdag tar på kreftene selv om jobben bare er å sitte foran skjermen. I tillegg er det vanligvis mye trafikk, og det tar tid å kjøre opp til parkeringsplassen i Hunnedalen.

Denne dagen fikk jeg hytta for meg selv i mange timer. I det flotte været var det skikkelig kjekt å sitte på terrassen og se ned Fidjadalen. Til jeg hadde sett nok og fant fram lesebrettet. Det ble likevel noen kjekke timer i sol og vind.
Utsikten fra den gamle hytta er egentlig noe for seg selv. Ikke mange hytter kan varte opp med en slik utsikt.

Det har vært hyttevakt på Blåfjellenden og andre STF hytter i sommer. Kjekke folk alle sammen, som har gjort en skikkelig innsats for at andre skal kunne komme seg til fjells.

Jeg har møtt hyttevakene på Blåfjellenden på mine turer innover, men denne gangen var det tomt. Det hele ordnet seg ganske greit. Den nye hyttevakten var på vei innover da jeg gikk tilbake på lørdag. De tok turen innover en dag tidligere enn planen for å holde hytta i orden.
Forrige uke var det en familie på 5 som var hyttevakt. Denne uka var det 4 stykke på vei innover. Blåfjellenden har ikke proviant, så alt må bæres. 4 stykker og en uke, gir en skikkelig tung bør – selv om «real turmat» er lett...

Korona epidemien gir noen utfordringer. Det er ikke lett å holde hyttene med smittevernutstyr. Jeg har på alle turene innover hatt med ekstra «vekt» i sekken. Denne gang var det Klorin som trengtes på hyttene.
Jeg tørker over alle flater, stolrygger og håndtak og lignende med klorvann, håper det holder smitten borte. Det er mye håndsprit på hyttene – og på doen. Det er dessverre ikke like enkelt å vaske hendene uten rennende vann, men det er såpe og vaskevannsfat.

De første som dukket opp, kom litt over 8 på kvelden. To jenter som kom fra Hunnedalen. De ville til Sandvatn og videre tilbake til bilen på søndag. Og var litt skeptiske til væremeldingen for søndag – bare regn. Nå kan de ta den korte turen til Lortabu om været ikke er samarbeidsvillig. Det er en grei løsning, men krever transport fra Lortabu til Høgaleitet. Noe som oftest får greit.
Sent – nærmere 10 på kvelden – kom det to jenter til. De var på en årlig «utflukt» sammen, og hadde i år valgt Blåfjellenden som turmål. Det var ikke første besøket på Blåfjellenden for den ene. Hun hadde vært med på en tur fra Flørli som hadde tatt mange lange timer, og så returnert tilbake til Flørli. Alternativet var Eikeskog. Det trodde det var lengre til Hunnedalen.

Det kom et par i mot på min tur mot Hunnedalen. De planla en tur fra Flørli, opp trappene til Blåfjellenden og videre til Hunnedalen – alt på en dag. Med en stor gjeng vil det ta 10-12 timer. Jeg er ofte trøtt og lei om turen er mer enn 8 timer...
Et kjekt og flott opphold på Blåfjellenden denne uka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar