05.09.2021

Flott turvær i heia.

Mye mer høstfarger på bare en uke.

Det er kjekt å komme til Blåfjellenden. Været har selvsagt mye å si, men nesten uansett blir et opphold der en flott og kjekk opplevelse.

Denne gang var det sol, men ikke helt sommer på vei inn, og nede ved elva tok vinden så pass at jeg ikke så syn på et bad. Kan badesesongen være over for i år – for min del?.

Det ble til at jeg fyrte opp ovnen. Selv om det var over 10 grader ute, så gjorde vinden det litt ubehagelig og etter en tur på noen timer, hender det at jeg er kald. En varm ovn ordner det meste.

Jeg kom tidlig inn på torsdagen, og det var meningen å bli til fredag. Siden jeg hadde startet i et-tiden hjemmefra, var jeg inn rundt 4 på ettermiddagen. Det var ingen andre der. Jeg ble også alene til over 8 på kvelden.

Det er alltid noe å gjøre når jeg er på Blåfjellenden. Jeg har noen «store» prosjekter, men denne gang ble det bare til at jeg tok meg av småting. Det tar tid å rydde og rusk og rask hoper seg opp.

En av de første tingene jeg gjør, er å ta en gjennomgang. Da sjekker jeg brannalarmer, vinduer og om det ligger ting igjen.

Litt overraskende, lå det en grønn ullgenser igjen på dassen. Noen må ha glemt å ta den med. Skulle «noen» finne ut at de manglet en grønn genser, så ligger den fortsatt på hytta, men jeg kan ta den med ned, om «noen» gir meg beskjed.

Det hoper seg opp med gjenglemte klær, Spesielt etter at skoleklasser har hatt klasseturer til hytta. For ordens skyld så må jeg gjøre oppmerksom på at sokker og strømper blir hevet i bosset.

Det er rett og slett for mange som glemmer strømpene sine til at jeg kan ta vare på disse. Det gjelder til en viss grad også for T-skjorter og håndklær. De siste blir tatt vare på og ikke kastet når bosset hentes på våren. Håndklær kan alltid brukes som «filler» ved rengjøring.

Det er ikke lengre mulig å bestille opphold på rom 6,7 og 8. Jeg fikk beskjed på onsdag at STF ville diskutere saken, og alt på torsdag var dette ordnet opp i. For meg som ofte er på hytta, er det kjekt å se at dette kjapt kom på plass.

Fra bestillingssystemet kunne jeg se at det ville komme folk. Og ut på kvelden dukket det opp en mor med to gutter. Ikke mye over ti på kvelden var det mørkt på hovedhytta, og først på morgenen fikk jeg en skikkelig prat med disse gjestene.

Familien ville bli på hytta til lørdag. De ville på tur på fredag, og siden de hadde fiskestang med anbefalte jeg et lite besøk nedi elva fra Blåstøldalen. De fikk ikke fisk, men fikk se en stor og mye småfisk, og hadde napp.

Det var bestilt en del plasser for natt til lørdag. Nå traff jeg bare tre blide jenter på vei mot hytta, men av erfaring vet jeg at folk kan komme skikkelig sent på fredagskvelden. Ofte kommer det nye gjester etter elleve, og i hvert fall lenge etter det er blitt mørkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar