01.09.2021

Høstfargene er så vidt begynt å komme på Blåfjellenden

Nesten sommer og fortsatt varmt nok til et bad i elva.

Denne gangen ble det også en dagstur til Blåfjellenden. Meningen var egentlig å overnatte, men sosiale forpliktelser hindret tur på to dager. Det ble torsdag inn og tilbake.

Nå var det en flott dag for en langtur, og siden jeg ikke hadde det spesielt travelt fikk jeg anledning til å bli på hytta noen timer.

Det er alltid noe som burde gjøres, eller som muligens burde blitt ordnet alt for en stund siden. En del ganger kommer jeg til hytta og det er tings som må ordnes der og da. Dører må kunne brukes og vinduer bør være lukket.

Denne gang var det et vindu i hemsen på annekset som ikke var lukket, og da jeg kom opp for å kikke på dette, så var vinduet i ustand. Det var bare å sette vinduet på plass for at det skulle kunne brukes. Vinduene i annekset er mulig å lukke opp både sideveis og i toppen, og altså mulig å få ut av system. Heldigvis var det enkelt å ordne denne gang.

Det var ingen gjester da jeg kom ned til hytta. Noen hadde gått mot Sandvatn og andre hadde tatt fatt på turen nedover Fidjadalen mot Mån og Eikeskog.

Jeg hadde gått forbi en gjeng på vei innover, og ikke lenge etter at jeg hadde kommet til hytta, så var denne gjengen også på plass. Det viste seg å være tre tyske studenter på en tre-fire dagers tur i Frafjordheiene.

Siden vi alt er i slutten av august, er høsten ikke langt unna. Denne dagen var det likevel sommer nede i dalen. Såpass varmt at det var mulig å ta en dukkert i elva. En siste dukkert før høsten antakelig.

Rognen nedenfor hovedhytta står full av rognebær. Gamle ordtak sier at rogna bærer to ganger. Med andre ord med mye rognebær blir det også mye snø.. Nå er det litt usikkert hvordan rogna vet at det blir mye snø nesten et år før snøen slutter å dale ned på våren 2022, men det kan jo bli spennende å se.

På denne tiden av året vil det ofte være skoleklasser på Blåfjellenden, det kan av og til være lett å se at hytta har vært full av ungdom. Gjenglemte klær er det vanligste tegnet, men noen ganger hender det at en eller annen «slyngel» etterlater seg merker som ikke er helt lette å bli kvitt. Jeg håper ikke dette skjer i år.

Det er fortsatt mulig å bestille plass på rom 6,7 og 8 som altså ikke finnes. Det vil alltid være en sengeplass til de som har bestilt, men som nevnt ikke på rom 6,7 og 8. Alle hemsene er tilgjengelige, og kan ikke bestilles i systemet.

Denne dagen var virkelig flott. Høstfargene er så vidt begynt å komme, og med bra værmelding fremover bør det kunne bli noen fine dager i fjellet. Hytta står og venter på flere gjester.

For min del håper jeg på en eller to solrike, varme og ikke minst stille, morgener på Blåfjellenden i høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar