23.05.2022

Forholdene mellom Høgaleitet i Hunnedalen og Blåfjellenden 23. mai 2022.

Mye snø og mye vann denne dagen.

Fossebekken over Fossebekktjørnet
Fossebekken.
Det er stor sett fortsatt vinter, selv om bjørkene i lia har fått – så vidt – grønne blader. Det ligger snø øverst i Oleskaret, og selv om det bare er «litt» snø de fasteplassene nederst, første gang jeg går innover, så er det mer snø i høyden enn det som er vanlig i starten av sesongen.

Noen år er det snø omtrent nede ved veien, og fortsatt snø i høyden, på denne tiden. Dette året er lite snø nede i dalen – og i lia som vender mot sør, men til gjengjeld en del - mye – snø oppe i høyden.

Det positive er at snøen forsvinner raskt. Jeg regner med at det vil bli forhold for en «vanlig» fot-tur første uka i juni. Det vil fortsatt være snø i høyden, og noen røde merker skjult av snøen, men greit å finne fram for det.

Denne uka – med dagens værmelding – vil det være mye snø og mye vann i fosser og bekker. Jeg vil ikke anbefale å gå innover uten sko til å vade i, og vadingen vil være en kald fornøyelse. For de som ikke er vant med snø og vading, foreslår jeg å vente minst en uke.

For meg som har gått denne turen i over tredve år, vil det gå greit å komme inn til hytta. Jeg vet hvor det er mulig å gå rundt, over eller forbi de snøfennene som jeg synes er for bratte/skuml, men jeg er en pyse i slike situasjoner.

For andre, som ikke kjenner stien og forholdene, kan det lett ta betydelig lengre tid enn vanlig. Nå er det helst nederst at faren for gjennomtråkk er størst. Med litt forsiktighet bør det være mulig å komme greit over selv de laveste fennene. Oppe i høyden er snøen nå hard og grei å gå på.

Det vil bli en ny sesong på Blåfjellenden i 2022. Jeg håper å få se mange blide gjeste i sommer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar