19.04.2022

Påsken og jobbing på Blåfjellenden.

Alltid noe som må ordnes.

Som pensjonister har Bestyrerinnen og jeg egentlig ferie hele året. I påsken, på Blåfjellenden, blir det jobbing. Det er alltid noe som skal gjøres, men hovedjobben er å få hyttene i stand og rengjorte til sommersesongen.

Nå var jeg inne tidligere, og fikk da lagt på nytt sengetøy på alle sengene. Det gjorde at vi denne påsken kunne konsentrere oss om renholdet.

Det tar oss en arbeidsdag å få vasket ut og støvsugd hele hytta. Da er alle rom ryddige og rengjorte. Bestyrerinnen tar seg av vasking, mens jeg styrer støvsugeren. Og det er to hytter + vedskjulet.

Nå er det ikke bare «arbeid» som må gjøres når vi er på Blåfjellenden. Det må lages mat, og vannet finner vi i bekken. Ikke langt ut på ettermiddagen kommer det ofte folk som skal overnatte og da passer det både Bestyrerinnen og meg å avslutte jobbingen.

Starten på påsken var ikke helt grei. Egil og jeg var inne for å ordne lyset på annekset, i tillegg fikk vi inn nytt aggregat. Da vi dro virket lyset og Egil hadde fått gang på aggregatet.

Da vi kom i påsken var det ikke mulig å få lys på annekset, og da jeg forsøkte å starte aggregatet gikk ikke det.

Etter å har forsøkt alle knapper og trykket på alt som går ann å trykke på, ga jeg opp å få strøm i hytta den kvelden. Morgenen etter trykket jeg på en knapp og så kom lyset...

Etter å ha forsøkt å få liv i aggregatet en stund, så spurte jeg en av gjestene om han kunne forsøke, han dro en gang i snora.....

Vi fikk orden på hyttene i løpet av tirsdag og onsdag- Torsdag er komledag, og det betyr en del arbeid for Bestyrerinnen, og henting av noen bøtter vann for meg.

Fredag var det strålende sol, og mange besøkende. Det ble kokt en del kaffe og pratet, mer enn en del, med folkene som kom. Likevel ble det en del jobbing med rydding og renhold av do og vedskjul.




Nå er det alltid slik at tiden ikke strekker til for å få gjort alt det som burde være gjort. Denne gangen ble døra ut mot terrassen ordnet, gardiner ble hent skikkelig opp, boss ble samlet og gjort klar for transport ut, uthus og dassen ble ryddet og rengjort, og jeg fikk litt skikk på øksene som var blitt sløve.

Det jeg ikke fikk skikk på var sengebunnene som skulle lages. Det kom på plass på hemsen på annekset, men et kom inn for få pakker og bredden var feil. Dette får vi ordne en annen gang.


Solcelleanlegget

Det hender anlegget slår seg av. Det er fortsatt strøm på batteriet. For å få på lyset:

1 Slå på lyset i skuten (Bryter på høyre side av døra inn til stua.). Skulle lyset komme på, så er alt i orden.

2 Sjekk at displayet på regulatoren viser at det går strøm inn til batteriet OG UT til anlegget. Det viser ved at det går sort pil inn på «batteriet» og en sort pil ut – mot en lyspære. Dette kan endres ved å trykke på den nederste røde knappen til høyre for displayet.

3 Skulle lyset fortsatt være av, trykk på den øverste røde knappen til høyre for displayet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar