12.10.2022

Det nærmer seg slutten på sesongen for turer til Blåfjellenden.

Mye vann og vær.

Det skulle liksom bare være en helt vanlig tur til Blåfjellenden denne denne gangen. Jeg hadde ingen spesielle planer, men som vanlig regnet jeg med noe rydding og rengjøring.

Turen ble ikke som jeg tenkte den skulle bli på grunn av en hund som ikke kunne ligge på hunderommet, og eieren tok hunden inn i stua. På tross av at jeg var tilstede og sa at det ikke er tillatt. Slikt skaper litt dårlig stemning.

Nå var det også andre folk på annekset. Med to hunder, og de, hverken hundene eller gjestene, laget noe som helst problem. Snarere tvert i mot.

Siden dette var lørdag til søndag, håpet jeg på at det ville komme mange folk. Vi ble tilsammen over tyve på begge hyttene., men det er ikke «mange». Det er god plass til nesten femti tilsammen, og da har alle madrass og flesteparten også sengetøy.

Det kom «mange» til hovedhytta. En hel gjeng med unge folk. Gutter og jenter, og de hadde bestilt nesten alle sengene nede i rommene.

Det kom også to blide jenter. De hadde også bestilt senger, men trakk fort opp på hemsen og fikk den for seg selv.

Gjengen på 12 stykker, hadde det storartet, men holdt på en stund ut over natten. De var ikke klar over at det skulle være ro klokka 11. Jenten som lå på hemsen og som eventuelt hadde hørt gjengen, klaget i vert fall ikke. (Nå må det legges til at gjengen ikke hadde med en dråpe alkohol.) Det var kjekt med masse besøk på hyttene.

Været var nok årsaken til at mange holdt seg hjemme. Det var vind og nedbør, men jeg hadde egentlig to flotte turer over heia. Litt regn og litt vind. Det som nok hadde skapt mest trøbbel, var at Fossebekken gikk stor, og det var vanskelig å komme tørrskodd over.

Nå også steinene i vadet i toppen av bakken også var under vann, var det noen som kom til hytta med våte bein. Det hang i hvert fall sokker og strømper til tørk ved ovnen.

Denne gang var det også jentene som hentet vann. Det er jo greit å ha vann i huset, og at andre henter det nede i elva er jo bra.

Det blir tidligere og tidligere mørkt på kvelden, og morgenen kommer sent. Alt ikke mye over syv kom mørket sigende, og da jeg sto opp i åttetiden var det fortsatt ikke helt lyst. Beskjeden må være: husk lykt.

Som vanlig var det noen småting som måtte ordnes (og som var i orden sist jeg var inne). Denne gangen var det noen planker i gangveien som var løsnet. Å feste disse tar ikke lang tid, og jeg kunne forlate stedet ganske tidlig denne gangen.

Det begynner å minke på ukene til vinteren kommer. Jeg regner med at sesongen slutter 1. november. Da vil ofte snøen ha kommet og muligens gått, men det er i hvert fall store muligheter for frost på natten og glatt i stien på morgenen.

Det har hent jeg har vært innovere en eller to ganger i november. Det er været som bestemmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar