15.10.2023

Sesongens første vintertur til Blåfjellenden.

Det kom andre enn meg - på tross av været.

Det ble ingen tur til Blåfjellenden i forrige uke. Bestyrerinnen skulle få et nytt syn på livet, og det ble min oppgave å sørge for transport. Nå gikk alt bra, men det ble lite tur i noen dager.

Værmeldingen for denne uka var ganske dårlig. Det var snakk om snø, mye snø, og vind, mye vind. Muligens ikke helt på stien innover mot Blåfjellenden, men det var lett å overse i alle varslene.

Nå ble meldingene bedre ut over, og etterhvert ble det en liten bedring i været på torsdagen, og varmere og mindre vind på fredag, men fortsatt regn. Det kunne se ut som om det ville bli helt greit å gå innover.

Det var regn på parkeringsplassen og den første timen innover var vår. Oppe i høyden slo det over i regn og sludd, og selv om regnet – og sludden forsvant, så var det nesten hvitt øverst. Jeg fikk vinterens første snø under fjellstøvlene.

I det dårlige været oppover bakkene kom jeg på en annen tur – for mange år siden. Da var det omtrent samme dårlige været, i begynnelsen av august. I omtrent sommerklær ble det for kaldt og jeg fikk kjenne på hypotermia. Nedkjøling av kroppen. Ikke det at jeg forsto hva som skjedde der og da, men da jeg kom inn på hytta og forsøkte å få varmen i kroppen, kunne jeg merke på broderen som var med på turen, at noe ikke var som det burde.

I ettertid forsto vi at det vi opplevde var nedkjøling. Lue og vanter har siden den gang alltid vært med i sekken på alle turer. Denne turen gikk i skikkelige vinterklær.

Det var bestilt 13 sengeplasser natt til fredag. Da jeg kom ned til hyttene, var det ingen andre, og jeg ble alene i noen timer. Det dukket opp en familie på fire, som hadde trosset værmeldingen og tatt turen innover. Været de fikk var bedre enn det jeg hadde og mye bedre en det YR mente det skulle være.

Det blir tidligere og tidligere mørkt om kvelden, og alt i syv-tiden tente jeg noen stearinlys for å la eventuelle nye gjester se hvor hytta ligger. Det gjelder å huske å få med hodelykten.

For egen del ble det som vanlig en runde med vask og rydding. Det er utrolig hvor mye boss som ligger på gulvene, eller kan det være noen gjester ikke gjør rent etter seg? Det var noen (I flertall) vinduer som sto åpne da jeg kom ned til hytta. Så sent på året er det nødvendig å sjekke at alle vinduer er lukket når hytta forlates.

Familien som kom innover ville nedover Fidjadalen dagen etter. Med mye regn i det siste ville antakelig Fidjavatnet være høyt og det vil da være mye vann nede ved Grønatjødnå. Familien var så pass fjellvant, at de ville komme over elva selv om var stor, men det ville antakelig bli en våt historie.

De regnet fredag, som YR hadde meldt. Det var 7 grader nede ved hyttene da jeg startet på tilbaketuren. All vinter var omtrent borte og det var igjen høst.

Med varsel om vindkast på 30 m/sek for lørdagen, forstår jeg godt at det ikke var folk på vei innover mot Blåfjellenden. Så sterk vind tror jeg aldri jeg har gått i, og det vil antakelig være vanskelig å holde seg oppreist.


6 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet Reidar😉Tanken på en tur for meg er der👍Vi for se.

    SvarSlett
    Svar
    1. mange takk for vennlige ord. Jeg håper å komme innover et par ganger til før snøen legger seg.

      Slett
  2. Godt skildra tur. Viktig å ha gode klær👍

    SvarSlett
  3. Det var så hyggelig å treffe på deg. Turen nedover Fidjadalen til Månefossen ble veldig fin, men det var vått, ja, og høy vannføring i elva.

    SvarSlett
  4. Det var hyggelig å treffe dere også, og kjekt at turen nedover ble bra. Det kom jo noe nedbør... Greit å vite et jeg antakelig vurderte forholdene på en riktig måte...

    SvarSlett