29.10.2023

Det er nesten vinter på Blåfjellenden.

Yr er ikke helt til å stole på.

Yr mente det ville bli noen dager med sol og kulde. Sent i oktober, kan det være bra vær. Det er i hvert fall bedre enn all vinden vi har fått over oss den siste tiden.

Det er ikke mange som tar turen til Blåfjellenden så sent på året. Det er korte dager og været kan slå om på noen timer. Skulle noen ta turen innover, bør de ha med vinterklær. Det er heller ikke helt galt å ha med brodder som sikkerhet.

For egen del hadde jeg brodder i sekken, men håpet selvsagt ikke å få bruk for disse. Innover gikk det helt greit å tråkke over, eller gå rundt is-floene. Helt øverst var det omtrent ikke is i det hele tatt, og totalt sett gikk turen innover på omtrent samme tid som vanlig.

Det var selvsagt ikke mange i heia den dagen jeg gikk innover. Likevel møtte jeg to karer som kom i mot helt i toppen av bakken ned mot hyttene. De hadde vært på dagstur fra Hunnedalen til Blåfjellenden. I sol og forholdsvis lite vind gikk det helt greit. De hadde hatt en flott tur inn og ville få en grei tur tilbake.

I følge protokollen hadde det ikke vært folk på hovedhytta på nesten to uker. Været gjorde nok sitt til at folk holdt seg hjemme. Snø, vind og kulde er ikke det jeg ønsker å bli møtt med på en fjelltur.

På annekset skrev jeg meg inn rett under mitt eget navn fra forrige gang. Det var ingen andre som hadde skrevet seg inn siden sist jeg var innover.

Nå kunne jeg se at det hadde vært folk på hytta, og det hender, muligens ganske ofte, at folk som har bestilt – og betalt - ikke skriver seg inn. Antakelig går de ut fra at Turistforeningen holder kontroll på besøket via betalingen på nettet.

Det er fortsatt slik at det er i protokollene Turistforeningen finner antallet for overnattinger, og som blir rapportert i årsberetningen. Jeg oppfordrer alle til å skrive seg inn i protokollen.

Den første plassen redningsmannskaper undersøker på ettersøkingsoppdrag, er i sengene på Turistforeningeshyttene. Dernest sjekker de protokollene. Det kan være lurt å skrive seg inn – om noen blir sendt ut for å lete...

Det var bare 5 grader inne på hytta da jeg kom. Nå blåste det litt opp utover kvelden og annekset ligger litt utsatt til for østavind. Med bålfyring ble det 10 grader etter en time, og etter mer enn to timer ble det – så vidt – 20 grader i stua. Da hadde det gått med omtrent en sekk ved.

Det ble tidlig mørkt. Alt en stund før syv var det kveld, og når klokka stilles tilbake blir det enda tidligere kveld. Fremover blir det mørkt tidligere og tidligere. Det gjelder å ha med hodelykt.

Som mange gamle, måtte jeg ut i nødvendig ærend på natta. Da var månen gjemt bak skyer og temperaturen hadde steget til omtrent null. På morgenen var det overskyet, med mørke skyer i sør.

På vei tilbake mot Hunnedalen kom det snø som dekket bakken helt øverst. Heldigvis var det ikke mye is der, men nedover mot Fossebekken gikk det smått. Jeg måtte sjekke en del plasser om det var stein eller is.

Yr hadde lovet sol og opphold. Ikke et ord om nedbør, hverken som regn elle snø. Værmeldingen er ikke helt til å stole på, Det er best å være forberedt på det meste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar