12.06.2021

Sommeren er kommet til Blåfjellenden.

To jenter med store sekker på tur.

Blåfjellenden er en flott plass, med virkelig kjekke hytter. Som alle ting krever også Stavanger Turistforenings hytter både vedlikehold og at noen ser etter at alt er i orden, noe mange kaller «rydding».

Som «tilsyn» er det ofte min jobb å sjekke tilstanden. Dette året – og i fjor, ble det dessverre ikke anledning til å ta den vanlige «vår-rengjøringen» i påsken. Det har blitt til at jeg har gjort litt når jeg likevel er inne på hytta.

I løpet av de siste tre ukene har jeg fått gjort noe. Denne uka sto «dassen»/vedskjulet for tur til å bli ryddet og rengjort. Det er egentlig ingen stor jobb, men etter å ha gått to-tre timer, og klokka nærmet seg 5, så var dette en passe jobb denne gangen.

Nå er i hvert fall det i orden. Selv om sprayflasker med klorin har gjort vask mindre «nødvendig», folk flest tørker over flatene før bruk.

Som de andre ukene var det ikke mye folk på torsdag. Det kom to jenter fra Hunnedalen som var litt usikre på om de skulle slå opp teltet eller ligge på hytta. (Jeg forsto det slik at foreldrene hadde bestilt senger – sånn for sikkerhets skyld...). Det var regn i lufta, og jentene bestemte seg for å ligge inne.

De ville til Langavatn dagen etter, og i følge andre som har gått denne turen er det lite snø og greit å komme fram. Det er fortsatt enkelte snøflekker, men de forsvinner fort.

Fra Langavatn ville jentene mot Sandvatn. Over Strålausheia. Her vil det antakelig fortsatt ligge enkelte fenner, og noen av disse (om alt ser som «normalt») vil dekke merkingen noen plasser.

Det burde være greit å komme seg over Strålaus, og videre til Sandvatn, men det vil antakelig bety kryssing av en del fenner. Jeg tror mesteparten av snøen vil være boret bare om en uke.

Fra Hunnedalen til Blåfjellenden er det omtrent ikke snøflekken. Det er fortsatt et par fenner som mår krysses. Spesielt en plass er det fortsatt snø, men denne spesielle plassen kan det være snø til sent i august – enkelte år.

De snøfennene som ligger igjen er helt greie å krysse, men for egen del er jeg litt forsiktig første trinnet inn på fonna og siste steget ut. Det er i kantene jeg vanligvis tråkker igjennom, om det i det hele tatt skjer.

For egen del hadde jeg et flott opphold. Selv om det var varmt, ble det til at jeg fyrte opp ovnen – sånn for kosens skyld. Det er så lyst på denne tiden at det ikke har vært nødvendig med ekstra lys, ganske flott, for solcelle strømmen på annekset er ikke i orden.

Hyttene står klar for flere gjester, det er så langt omtrent ikke folk i ukene, bare i helgene. Det vil antakelig endre seg ut over sommeren. Det er bare å bestille seng.

Så lenge begrensingene på grunn av Corona gjelder, vil det aldri bli trengsel på hyttene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar