27.06.2021

Sommer og sol på Blåfjellenden.

Folk og hunder på hytta.

Det ble tidlig klart at denne kvelden ville det bli liv og leven på Blåfjellenden. Alt rett opp av Hunnedalen gikk jeg på et stort følge. Hele 12 stykker – og to hunder, var på vei mot hytta for et to-dagers opphold. Det var noen voksne, men mange unger.

Jeg møtte også en gjeng som hadde vært på hytta, og var på vei mot bilen i Hunnedalen. En blid gjen som «nesten» var ferdig med sin fjelltur.

En stund senere gikk jeg også forbi to jenter ,som også var på vei mot hytta. De ville ta en natt der, før de fortsatte mot Langavatn og videre til Sandvatn. En flott rundtur med tre overnattinger.

Med 14 stykker på vei innover, er det bare to ledige sengeplasser. Begge på et tomannsrom i annekset. Det er litt underlig at de små rommene blir som oftest bestilt sist. Det kan henge sammen med at annekset er i enden av bestillingslisten. Jeg trodde for min del at mange ville velge å ligge på små rom om det var mulig.

Nå har jo ikke annekset den flotte utsikten som hovedhytta, men det er jo alltid mulig å stikke bort for å sjekke utsikten nedover Fidjadalen. Den er virkelig verdt mer enn bare noen skritt fra annekset til terrassen på hovedhytta.

Det ble ikke noen stille og rolige timer for meg selv inne på hytta denne fredagen. Da jeg kom satt det alt to karer og et par på terrasse, Karene var tur med stor ryggsekk, og hadde fyrt opp primus for å lage mat. De tok senere stien mot Hunnedalen for å finne en teltplass.

Paret var på en skikkelig utfordrende tur. De hadde startet fra Eikeskog om morgenen, og var på vei mot Langavatn. De trodde det hadde vært lettere å løpe i Fidjadalen, men alle de bratte bakkene var en utfordring. De hadde «små» sekker, og det ventet seng på Langavatn. En skikkelig langtur.

Sommersesongen har tydelig begynt. Det var en god del andre ute på tur i det fine været. Selv om jeg dikk noen dråper på meg, og jenten som hadde startet før meg måtte ha på regntøy en stund.

Det kom folk fra Flørli som ville mot Hunnedalen. Det var telt på et par hauger rundt hyttene. En del av turfolkene hadde med hunder – i flertall. Noen var veldig flinke til å holde hundene i bånd, og holde kontroll på de. Andre var ikke fullt så flinke. Det passer muligens å minne om at det er forbudt å ha hund inne på hyttene. Hunde-eiere kan bli flinkere til å ta hensyn til andre.

Det hadde vært folk på hytta nesten hver dag den siste uka. Skolene har tatt fri for sommeren og ungene har ferie. Det betyr at mange vil ta «ferie» i heia. Gjerne bare noen dager, men jeg tro at menge også vil på langtur. Det blir muligens litt vanskelig å bestille sengeplasser, turen kan jo gå fortere ell senere enn planlagt.

For de som ønsker å bruke hurtigbåten til, eller fra Flørli, så gjelder det i hvert fall å bestille plass. I helgene er båten full. Det er ikke så veldig morsomt å stå på kaien med sekken i halsen og gråten i hånden...

Med skikkelig god værmelding for den neste uka, vil det antakelig bli en del folk i heia. Jeg skal i hver fall på tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar