05.06.2021

Tidlig i juni og sommerforhold på Blåfjellenden.

Snøsmeltingen gikk fort dette året.

Selv etter omtrent tretti år så kommer naturen med overraskelser. Denne gangen var det snøsmeltingen som gikk vesentlig kjappere enn noen gang før – etter som jeg kan huske.

Blåfjellenden på våren er en flott opplevelse. Hvert år ser jeg fram til å komme innover. Forrige uke var første gang på beina i 2021, og som vanlig for første gangen måtte jeg krysse en del snøflater, og gå rundt noen fenner hist og her.

Denne uka var snøen omtrent forsvunnet. Jeg kan ikke huske at snøen har forsvunnet så fort noen gang. Vinter den ene uka, og full sommer den neste. Det betyr uansett at det fra nå er sommerforhold innover mot Blåfjellenden. I snøåret 2015 vard et mer snø i midten av juli enn det er nå.

Med tørre og flotte forhold var det kjekt å gå i heia. Jeg hadde ventet at andre også ville komme innover på fredagen, men jeg ble alene omtrent til natta. Da kom det en kar som tok inn på hovedhytta. Han var ukjent med at seng måtte bestilles, og ble overrasket over at ting ikke var som før.

Nå har Stavanger Turistforening åpnet for sengebooking, og det er 12 sengeplasser i hovedhytta og 7 sengeplasser på annekset. Skulle det være to grupper på samme rom (noe som er mulig med 4 senger på hvert rom i hovedhytta), så vil jeg forslå å ta i bruk hemsene.

Det hadde jo vært kjekt om vi kunne komme tilbake til gamle rutiner, med å kunne komme og gå som vi vil. Da hadde vi sluppet «planleggingen». Mange er imidlertid svært godt fornøyd med å kunne booke seng. Være sikker på å få en skikkelig plass selv om de skulle komme sent, setter mange pris på.

Og mange synes det er greit å ikke komme til overfylte hytter der sistemann må ligge i bøttekottet. Nå har ikke Blåfjellenden bøttekott, men det hender folk må noen ganger ligge i på madrass på gulvet i stua.

Nå var det noe eget med over 50 gjester på hovedhytta -trangt, men ofte ganske koselig. Det er kjekt å treffe mange nye og gamle fjellfolk.

Jeg viste det ville komme folk innover på lørdagen. Det er mulig å sjekke bestillingene for å se om andre skal til hytta. Denne dagen var det bestilt en god del senger, og det ville bli folksomt.

Siden jeg startet på tilbaketuren ganske tidlig mente jeg at jeg muligens ville komme ned til Hunnedalen før nye gjester startet på turen innover.


Tilbaketuren ble grei. Vaet øverst i bakken, var enklere å komme over enn på turen inn. Det kunne faktisk virke som om snøsmeltingen var delvis over. Det samme mente jeg å kunne se på Fossebekken. Lavere vannstand og enklere å passere.

Jeg traff de to første som ville innover rett over Oleskaret. Det var to jenter som hadde bestilt på hovedhytta. Den ene er fast gjest på hytta og vi har hatt flere opphold samtidig. Skikkelig hyggelige folk.

Rett før veien kom det en hel gjeng jenter oppover stien. De skulle også til Blåfjellenden. Ti stykker sammen. De kom antakelig til å bruke litt tid innover. De hadde sikkert mye å snakke om.

Hytta ville ikke stå tom denne natta, og forhåpentlig vil mange andre også finne veien innover. Sommersesongen er i gang, og det er gode forhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar