17.10.2021

Den første snøen dette året på stien mot Blåfjellenden.

To grader, vind og snø er surt.

Forrige fredag var jeg ganske alene på Blåfjellenden. Da var det egentlig ganske bra vær, og litt rart at det ikke kom folk til hytta. Det var bestilt sengeplasser. Denne uka lovet YR både regn og vind, men litt bedre vær torsdag/fredag.

Med en dårlig værmelding på torsdag, var jeg sikker på at jeg ikke fikk besøk. Det ble heldigvis ikke slik. Været hadde ikke skremt vekk alle. Det kom folk.

Den store endringen i forhold til tidligere, er jo at det ikke lengre er nødvendig å bestille sengeplass. For å være sikker på å få en seng, og ikke bare en madrass på hemsen, kan det være greit å bestille, men nå er det altså mulig å gå fra hytte til hytte uten å forhåndsbestille.

Det er i alt nesten 50 sengeplasser på Blåfjellenden. Halvparten er senger på «vanlige» rom, mens resten er på i alt 4 hemser. Det er god plass til mange, og som oftest får et følge ha en hems for seg selv om de velger å ligge oppe.

Det var kjekt å komme nedover bakkene fra Hunnedalen mot Blåfjellenden. Jeg kunne kjenne lukta av bjørk som brant. Lukta kunne bare komme fra pipa på hytta. Det ville være folk der, og det ville være varme i stua.

Det er alltid kjekt å komme frem, ekstra kjekt er det om det er varme i hytta. Spesielt om det er dårlig vær og klærne er våte. Jeg var forholdsvis tørr.

Det var folk i hovedhytta. Et par hadde tatt på seg jobben med å være hyttevakt fra torsdag til søndag. Det er virkelig flott at noen gjør en innsats for Stavanger Turistforening som hyttevakter. En jobb som egentlig er ganske grei. Det er å få besøkende på plass i rom og seng og passe på at det er ryddig og rent.

Denne gangen skulle hyttevaktene også foreta en opptelling av utstyret og forbruksartikler, slik at dette kunne komme inn i vinter. Det er helt greit å ha dopapir på plass.

Gutta som kom fra Sandvatn var ikke tørre. De hadde gått med været, både vind regn og sludd, midt i mot. Det hadde vært en kald og våt tur over Stutaheia mot Blåfjellenden.

Turen hadde startet fra Lyseveien og første dag gikk de til Sandvatn, og så til Blåfjellenden. Det var meningen å gå mot Mån og Eikeskog dagen etter. Det regnet skikkelig på kvelden og de ville ha fått en kald og våt dag. De valgte å gå mot Hunnedalen.

Hyttevakten kom en tur bort til oss på annekset. Vi fikk en hyggelig kveld, der alle var med i samtalen. Nettopp slik det skal være på en ubetjent STF hytte.

Om morgenen var det en periode med opphold og litt sol, men lenge før jeg tok ut var det igjen regn og vind. Nede ved hytta var temperaturen omtrent 4 grader og oppe i høyden ikke mer en et par grader.

Det ble skikkelig surt, med vind, lav temperatur og snø/sludd. Ikke helt det været YR hadde meldt, og jeg lurte på om de som hadde bestilt ville ta turen innover.

Jeg traff to jenter. De var på full fart opp bakken mot heia og Blåfjellenden. Jeg tror ikke de helt forsto hvor «forskjellig» vær de ville møte i forhold til de de hadde nede i bakken i le for vinden.

En liten stund senere kom to mødre. De spurte om jeg hadde sett jentene. De var bare 15 minutter foran. Og skulle jentene få gå på egenhånd, som de gjerne ville, måtte nok mødrene ta det litt med ro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar