10.10.2021

Høst og skoleklasser på Blåfjellenden

Ikke tørt, men ellers greie forhold.

Heldigvis er det fortsatt mildt. Frost og kuldegrader er fraværende, men det kan se ut som om det vil bli kaldere ganske snart. Yr ville ha det til at fredag skulle det være en liten periode uten nedbør.

Det ble fort til at regnet skulle komme midt på dagen, og det vill bli mye våtere enn meldt tidligere. Innover heia ble det yr og småregn hele turen. Det kom ikke noe skikkelig regn, men det ble heller ikke skikkelig opphold.

Så lenge vinteren holder seg vekk, er det likevel greit å gå innover. Siden jeg hadde fått gjort en del forrige gang jeg var innover, var det ikke meningen å jobbe denne gangen. Det vil alltid bli litt rydding og rengjøring, men det er ikke «jobbing».

Bare et lite stykke oppe i bakken, kom det en skoleklasse i mot. De hadde gått inn dagen før, hatt et flott opphold på hytta og var nå nesten ferdige med turen. De hadde alle – 25 stykker – fått plass på hovedhytta. Jentene nede og gutta oppe.

Nesten alltid, når det har vært skoleklasser på hytta, ligger det et eller annet gjenglemt. Denne gang var det et par tynne hansker. Det hender det er nor mye mer verdifullt.

Nå sto døren til uthuset på vidt gap, da jeg kom ned, så de hadde ikke fått med seg alt de som skulle sjekke. Det var litt fuktighet på gulvet, men ellers var alt helt greit.

Det var bestilt 4 sengeplasser på et rom i hovedhytta den natten. Ingen dukket opp. Jeg ble alene på anlegget, og fikk en flott kveld, selv om det var grått og vått. Det må ha vært værmeldingen som skremte vekk de andre gjesten, men egentlig var været mer en greit, både innover på fredagen og tilbake på lørdagen. Det var ingen grunn til ikke å ta en fjelltur denne helgen.

Det er ikke helt vanlig med over ti grader så pass sent på året, men det var nettopp det gradestokken fortalte meg, det var sent på kvelden.

Morgenen ble kjempeflott – en stund. Sola kommer ikke fram før nærmere ni, og da var det igjen blitt overskyet, men før det var det litt blå himmel og flotte høstfarger. Og det var fortsatt mildt.

Jeg møtte mange folk på vei tilbake. De første to parene som kom i mot, var bare på dagstur, men rett før Fossebekken, kom det en familie. Foreldre og tre gutter. Da jeg stoppet for å snakke litt med foreldrene for guttene oppover stien. Foreldrene – med store sekker – ville måtte gå fort for å ta igjen de guttene.

Det kom også kjentfolk i mot. Tre jenter, som egentlig hadde planer om gå ned Brådlandsdalen fra Blåfjellenden, men da jeg ikke hadde svart på en beskjed, ville de bare ta fram og tilbake. Det ble en kjekk stopp, og jente ville få en flott tur innover heia.

Litt etter kom det tre jenter til klatrende ned lia mot porten til Olav. En av disse kjente jeg igjen fra tidligere. De var også på vei mot Blåfjellenden.

Så mye folk på vei mot hytta på en gang har jeg omtrent ikke truffet før. (30 stykker for et par uker siden var alle sammen i samme «gjeng») Det ville bli folk på nesten alle rommene den natten.

Det er kjekt med mye folk, men vinteren er ikke langt unna, så folk må skynde seg skal de få en tur til Blåfjellenden før det blir skiføre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar