31.10.2021

Mye vann og litt snø i stien mot Blåfjellenden.

Nesten alene, men fortsatt andre enn meg på hytta. 

Det kan lett bli siste turen innover til Blåfjellenden dette året. Selv om det denne gangen var både mildt og forholdsvis tørt – etter hvert. På vei innover torsdag, var det flom i Fossebekken, og jeg måtte vasse et par steg. Jeg kom også tørrskodd over vaet rett før bakken ned, men det takket være Gore-Tex og Gamasjer.

Det var ingen bestillinger denne dagen. Heller ikke var det bestilt noen senger for natt til lørdag eller natt til søndag. Jeg trodde jeg ville bli alene på hytta. Det var spor av folk i stien innover, men da jeg kom over kanten og fikk øye på annekset kunne jeg se det røykte av pipa. Det var folk på hytta likevel.

To stykker, et par fra Sveits. De var på tur rundt Lysefjorden. Helt i slutten av oktober. De ble litt overrasket da jeg fortalte at sommersesongen var helt på hell. Det kunne lett bli siste gang jeg var innover, fordi det ville komme is og snø. Paret ville til Flørli, og ta båten ut.

De hadde brukt mange timer fra Langavatn og ned til Blåfjellenden. Det hadde vært en stri tur, med vading opp til låret, og mye bløt myr. Stien mot Flørli er antakelig litt bedre bedre.

Det hadde vært en del folk på hyttene den siste tiden, men jeg måtte ta en runde med kost og fille i annekset. Det var ikke våte gulvfiller i skuten, og det var ikke vasket på en stund.

Noen hadde gjort en god jobb med å rydde og vaske i hovedhytta. Det så skikkelig bra ut. Da jeg gikk på fredag, var begge hyttene i fin stand for neste gjester. Selv om det ikke er bestilt plass kan det jo hende noen tar turen innover. Det er jo mulig å komme til hyttene uten å ha bestilt – som i gamle dager, før korona.

Selv om det muligens var siste gang for meg innover til hytta, vil det være folk frem til jul. Normalt vil det ikke komme skikkelig med snø før ut i januar. Jeg vet det er folk som har fast tur til hytta i november – med pinnekjøtt og god stemning.

Hytta står klar for besøk. Det er nok ved og stearinlys, og selv om det ikke er solcellestrøm på annekset, så er det jo greit med stearin lys.


Vi setter klokka tilbake til «vintertid» denne uka. Det betyr at kveldene blir korte. Det blir fort dårlig lys innendørs. Mørket vil komme alt rundt fem. For å unngå å gå med hodelykt må de fleste derfor starte fra Hunnedalen senest rundt 2.

Det er rundt det tidspunktet folk flest tar ut, men på fredager hender det at noen satser på å gå hele turen med lykt. De kan starte så sent som etter seks og er framme først i nitiden.

Jeg håper det blir mulig med en tur til innover. Værmeldingen for neste uke ser ikke håpløs ut. Torsdag/fredag vil det være (i følge YR) opphold og så vidt over null. Det kan bli en november tur dette året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar