05.10.2021

Værmeldingen skremte vekk noen, men vi andre fikk et flott opphold på Blåfjellenden.

På "tilsyn" og jobb på Blåfjellenden.

Det har skjedd mye denne sommeren. Mange fine dager, som er brukt til tur, men som kunne ha blitt brukt til å jobbe på Blåfjellenden. Det er alltid noe som burde gjøres.

Når YR melder storm og flodbølge – da passer det å ta noen dager på hytta for å gjøre en innsats. Det er flott å få gjort noe, men været kunne gjerne ha vært bedre.

På lørdagens tur innover mot hytta traff jeg tre karer med store sekker og godt humør. De hadde gått fra Flørli på fredag og hadde hatt en våt og kald tur over heia. Meningen var å ligge i telt, men nå står jo hytta der, og den er både varm og tørr. De tok inn. Tenk på alle de kiloene de kunne ha spart seg ved å planlegge overnatting inne i stede for i telt. Selv med mye vær, mente gjengen de likevel hadde hatt en flott tur.

Det var også andre på tur i heia i starten av oktober. Mor og datter – og hund, hadde startet fra Lortabu, og overnattet på Sandvatn, før de kom til Blåfjellenden over Stutaheia. De hadde hatt vind og regn midt i ansiktet, og var både våte og kalde da de kom fram.

Det hang masse våte klær, og det var tydelig behov klestørk. For egen del var jeg omtrent tørr. Med vinden og bare litt regn bakfra, hadde det egentlig vært en fin tur over heia.

På en lørdagskveld skal det være folk på Blåfjellenden. Det var bestilt 4 køyer på rom nummer en, men de folka dukket aldri opp. Antakelig ble de skremt av værmeldingen.

En jente som ikke lot seg skremme, kom opp Fidjadalen litt ut på dagen. Hun hadde hatt en litt tung tur, med mye våt myr. Regnet som hadde kommet den siste tiden hadde ikke fått elva til å stige noe særlig. Både Månvatnet og Fidjavatnet trengte antakelig mye mer vann for å nå topp vannstand. Det har vært en tørr sommer.

Det regnet mye den natten og det kan ha vært vanskeligere å komme ned Fidjadalen på søndag enn opp på lørdag. Jeg tror likevel det gikk ganske greit.

Jeg hadde en hel søndagen til å jobbe. Jeg skulle ikke tilbake til Hunnedalen før på mandag, og det ga meg tid til å få gjort litt utenom de vanlig jobbene.

Vanligvis er det rydding og rengjøring som står på programmet. Denne gangen ble det plukket litt boss utenfor, ordnet noen boss-sekker, rengjort i uthuset og i skutene på hyttene. Jeg fikk også rengjort noen vinduer, og selvsagt vasket og feid på annekset der jeg «bor».

Det var to jobber som jeg har «planlagt» lenge, flere ganglemmer og ordne «gardinene» som skiller sengeplassene på hemsen i annekset.

Det tok litt tid å finne fram materialer under annekset, og få de bort til uthuset. Der var det å sage opp passe lengder og spikre disse til lemmer. Det tok tid, men gikk forholdvis greit.

Det var ikke like enkelt å få de på plass i sorpa. For det første måtte lemmene bæres, og så plasseres på plasser der det ga best mulig nytte. Det ble en del transport og jobbing den dagen.

Bestyrerinnen og jeg kjøpte inn gardin-glidestenger og fikk de inn med scooter i vinter. Da annekset ble bygd ble det brukt lett plastikk, som ikke klarte jobben. «Gardinene» skal henge foran madrassene på gulvet på hemsen og gjøre det litt mer «privat». Det har ikke fungert i noen år.

Nå fikk jeg opp nye stenger og også «gardinene» på plass. Det ble litt mørkt i krokene, men det er muligens bedre enn at alle ser hva alle andre foretar seg. Nå ser det bedre ut, og selv om det fortsatt ikke er som eget rom, blir det litt mer «privat». Nå håper jeg bare at de nye stengene er kraftige nok til å tåle bruken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar