08.07.2023

Blåfjellenden er klar for flere feriegjester.

Denne gang var jeg alene på hytta.

Det er sommer i heia. Nå er det fremdeles ikke helt grønt i høyden, men det er i hvert fall ikke vinter, Fortsatt ligger det noen små snøflekker her og der, men de ligger ikke i stien, og hindrer.

Denne uka var det likevel ikke godvær. Det var mer snakk om å finne tidspunkt der det ikke regnet. Bakken er fortsatt ganske tørr, og det minker på vannet i bekkene. Snøsmeltingen er nesten over.

Det er bra forhold for en tur til Blåfjellenden, og hyttene står klar til å ta i mot gjester. Denne gangen ble jeg alene, og det bekrefter min gamle påstand at Blåfjellenden er en av de fineste gjemte og glemte ferieperlene.

Tidlig i sesongen og midt i uka, er det ofte utlendinger som kommer til hytta. I helgene har hytta godt besøk. Det er aldri full, slik som i gamle dager, men folk på alle rommene, mens hemsene ofte står tomme.

Jeg møtte en familie som kom i mot meg da jeg gikk innover. De hadde vært alene på hytta, og hatt et flott opphold. De var nesten ferdig med bakken opp fra hytta da jeg traff den glade gjengen.

Nå var ikke værmeldingen spesielt god for onsdag og torsdag, men bra for slutten av uka, så folk utsetter muligens turen og tar ut i helga.

Jeg traff folk på tilbakeveien torsdag, men ingen som ville inn for å overnatte. Det kom en familie på fire imot på min vei tilbake – foreldre med to gutter – som var på dagstur . Det er godt gjort å ta turen frem og tilbake til Blåfjellenden som en dagstur. Det er en skikkelig god fjelltur.

Værmeldingen var regn ut på dagen onsdag som skulle vare til litt ut på dagen torsdag. Det ble ikke regn før sent på ettermiddagen, og derfor god til til å jobbe litt.

Jeg hadde egentlig ikke trodd det skulle bli anledning til å få vekk flere småbjørker rundt hyttene. Uten regn fikk jeg i gang aggregatet og ladet opp rydde saga. Med nytt batteri, ble det effektiv jobbing noen timer, og det minker på småbjørkene.

Med begge batteriene på lading, fikk jeg også bruke støvsugeren. Den kan gå samtidig med at batteriene lades. Det ble en omgang på annekset. Det var ikke så lenge siden jeg hadde støvsugd her, men likevel var det både støv og spindelvev, og skuten hadde godt av en omgang.

Regnet kom senere enn meldt, men det ble opphold litt ut på dagen torsdag. Selv om det er juli, var det både litt gufsent og litt kaldt. Det blåste og det kom noen få dråper. Temperaturen var ikke stort mer en 10 grader, og det ble ingen sommertur tilbake.

Til helga er det meldt godt over tyve grader og sol. Det er mye bedre vær for en fjelltur til Blåfjellenden.

Med en god værmelding, blir det mye folk på begge hyttene. Det kan lett bli det folk kaller «fullt», selv om det fortsatt er nesten tyve madrasser ledige på hemsene. Spesielt den vestlige hemsen på annekset, med fire plasser, hvor bare to kan bestilles, er en flott plass å overnatte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar