17.07.2023

Litt dårlig vær holder ikke gjestene borte fra Blåfjellenden.

Mange og hyggelige gjester på hytta denne gangen.

Denne sommeren hadde en virkelig god start værmessig. Det var mange dager med flott vær og god temperatur. Turene inn til Blåfjellenden var skikkelige sommerturer, selv om det fortsatt lå snø enkelte steder.

Nå er snøen vekk, bare noen få hvite flekker i nordhellingene ligger igjen. Været er langt fra sommerlig, mer kaldt og vått. Yr melder regn hver dag og truer med ekstremvær. Så galt blir det nå heldigvis sjeldent.

Det var nettopp været som gjorde at jeg valgte å gå innover på en torsdag. YR mente det bare ville bli litt regn på dagen, og vinden ville ikke være et problem. Heldigvis tar YR ofte feil, og denne dagen ble det vesentlig bedre være enn meldt, selv om det ble en våt tur over heia.

Fredag skulle bli en flott dag, og selv om det regnet på natten, ble det en solfylt morgen. Sola forsvant over skyene ut over dagen, og selv om det ble opphold og greit vær, ble det ikke den virkelig flotte dagen YR hadde meldt.

Været var i hvert fall ingen hindring for tur til Blåfjellenden denne uka, selv om YR mente det ville bli dårlig vær en av dagene.

Denne gangen ville jeg ikke bli alene på hytta. Det var bestilt plasser, og selv om det så ut som om jeg ville bli alene på annekset, så ville det være folk på hovedhytta.

Alt på vei innover, ved Fossebekken, så jeg en stor gjeng som strevde litt med å finne en god måte å komme over bekken. Fossebekken gikk hvit, og det kunne se ut som det ville være nødvendig å vasse over.

Nå vet jeg hvor bekken er lettest å komme over, selv om det betyr å sette foten kjapt nede i vannet som går ganske stritt. For min del, med gore-tex bukse som holder vannet ute, kommer jeg over uten å få vann i skoene.

De danske gjestene, kunne se hvor jeg gikk ,og kom greit over bekken. De brukte likevel en del lengre tid innover til hytta enn det jeg gjorde.

Det kom flere folk ut over kvelden. Først kom det et par med hund, som tok inn på hunderommet, og som ville over mot Flørli dagen etter. De hadde sjekket YR, og hadde hatt mer regn enn meg, og ble nok litt skuffet over været dagen etter.

Det kom etterhvert flere folk. Først et par som var på en kjapp tur inn til hytta og ville tilbake til bilen dagen etter. Så kom det en enslig jente som ville ned dagen etter. Hun startet tidlig på morgenen og gikk ned Fidjadalen. Det kunne virke som om hun var mer heldig med været enn jenta som gjorde samme turen i forrige uke. Da regnet det.

Det kom også en familie på fire. Vi ble i alt 17 stykker på hyttene totalt denne natta, noe som jeg synes er bra. Det er ferie tid og mange benytter nok mulighetene som turistforeningshyttene gir. Blåfjellenden er i hvert fall klar for flere besøkende.

Som alltid er det noe som jeg bør ordne. Denne gang var det en av gassblussene i hovedhytta som ikke fungerte. Jeg forsøkte å finne noe som kunne få gang på blusset, men det må ny regulator til. Den vil komme på plass neste uke.

Jeg fikk også skiftet to lamper i annekset, og det minker på buskene foran vinduene i hovedhytta, men det gjenstår fortsatt en del arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar