16.09.2023

Det er også bra å være alene på Blåfjellenden.

Husk hodelykt.

Denne uka var det vanskelig å finne to dager med bra turvær for den vanlige turen inn til Blåfjellenden. Etter å ha sjekket både YR og Storm, mente jeg det ville passe å gå inn på torsdag og tilbake på fredag.

Begge dagene var værmeldingen klar på at det kunne bli noe regn, men tidlig på dagen, begge dagene, ville det stor sett være greit turvær.

Nå vet jeg av erfaring at med sønnavær, så stemmer været mer med det som meldes for Sirdal, og med vestavær får vi det været som meldes. Denne gangen var det vind fra sør. Jeg håpet at værmeldingen som vanlig var litt feil når vinden står fra sør.

Det viste seg å stemme nok så bra, selv om regnet som ble meldt kom senere på dagen. Jeg fikk bra vær innover, det var til og med litt sol. På tilbakeveien kom det en enkelt bøye, som nesten ikke gjorde buksa våt en gang.

Det var gode forhold. Til og med bakken var tørr på vei innover. Regnet om natten gjorde bakken bløt, og sorpa var glatt på tilbakeveien. Bekker og va, var greie å komme over, begge veier.

Ingen andre hadde funnet ut av værmeldingen denne dagen. Jeg ble alene på hyttene. Nå var det ingen ny opplevelse for meg. Det hender ganske ofte at det ikke er folk på hyttene, utenom helgene ut over høsten.

Det er en litt spesiell opplevelse å være alene. For egen del kikker jeg ganske ofte ut vinduer for å se om det skulle komme noen. Selv sent på kvelden hender det jeg kikker opp på veggen for ¨se om det er noen med lykt utenfor. Denne gangen ble jeg alene.

Selv om jeg kom inn tidlig, ble det ikke noe jobbing. Regnet som var meldt kom ganske kjapt, og det ble innevær, med fyring i ovnen og varm te i koppen.

Jeg sjekket selvsagt brannvarslerne, og så etter om det var noe annet som burde gjøres. Denne gangen var det meste på stell og jeg fant ingen ting som måtte gjøres.

Det var likevel kjekt å se at lyset på annekset nå er på plass, og virker slik det skal. Det har vært noen år hvor lyset ikke har virket skikkelig. Endelig kan denne tingen strykes fra lista.

Det passet på mange måter bra å få orden på lyset. Mørket kommer tidligere og tidligere. Denne uka var det temmelig mørkt ute da klokka ble ni.

Hodelykta bør være på lista over ting som må være med, på turer fremover. Selv om det er solcellelys både på soverom, kjøkken og i uthuset, blir det temmelig mørkt når en famler seg fram til uthus – do – døra.

Det er lagt ut en del nye ganglemmer på stien mot Hunnedalen. Det er virkelig flott å få slike forbedringer i stien. De nye ganglemmene er også bedre enn de gamle plankene, som blir spinnglatte når det regner. Her gjelder det å holde balansen.

Fortsatt er det både gass, lys og ved nok for alle som vil ta en tur til Blåfjellenden. Hyttene venter på flere gjester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar