21.09.2015

Bestillingssystemet.

En oppsummering.


Før jeg tok ut på fredag, sjekket jeg hva som var bestilt av senger på Blåfjellenden. Alle, bortsett fra en enslig seng, var bestilt natt til søndag.

Siden turen på lørdag bare var nedover Blåstøldalen fra Langavatn, var jeg første mann på hytta, og hadde litt tid før det kom besøkende.

Når jeg er på Blåfjellenden, blir jeg automatisk også hyttevakt, og forsøker å plassere folk på best mulig måte for alle. Her hjelper det selvsagt med 25 års erfaring. (Og erfaringen tilsier at slike “forsøk” av og til blir oppfattet feil - det er ikke mulig å gjøre rett alltid…)

Det kom passelig med gjester. Ikke for mange, selv om jeg helst ser at hytta blir full.

De som hadde bestilt kom sist…

Det laget litt krøll underveis, da jeg måtte fortelle at alle senger på gamlehytta antakelig var opptatt - men at folkene ikke var kommet ennå.

Og det viste seg at noen som hadde bestilt 4 senger ikke dukket opp i det hele tatt.

Siden det ikke var for mange gjester, var det ikke noe problem å få plassert folk, men med 10-15 flere hadde det blitt vanskelig å få alle på “rett” plass.

Det er tid for litt oppsummering av hvordan systemet fungerer i praksis.

1    Selve bestillingen og betalingen går greit. Det er enkelt å få bestilt, og det er enkelt å betale.

2    Det er dessverre ikke alle som “forstår” at prinsippet med “første mann til mølla”, er forlatt. Og de som bestiller har selvsagt ingen grunn til å komme “først”. Det lager av og til litt “krøll” og misstemning når du må fortelle at folk ikke kan ta inn på det tomme rommet,

3    Bestillingssystemet gjør det litt vanskeligere å utnytte rommene på best mulig måte. (Paret som bestiller 2 senger, og som kunne ha tatt inn på et tomannrom, fortrenger en familie på 4 - som må ta til takke med hems - sammen med andre.)

4    Når de som har bestilt, ikke dukker opp før 19:00, blir det også vanskelig å “prioritere” riktig. Hvem har rett på de sengene som plutselig blir ledige?
Denne gang var det enkelt. Delvis fordi det ikke var mange gjester og delvis fordi de fleste forstår at barnefamilier går foran.

Systemet fungere egentlig forbausende bra. Etter å ha hatt det i bruk en stund, er det bare en ting som jeg kunne tenke meg å få vurdert:

Det kunne muligens fungert bedre om tidspunktet for å komme frem ble flyttet til 17:00.

Det er på dette tidspunkter familier normalt kommer frem. Det vil (i hvert fall slik jeg ser det) gjøre at systemet fremstår som “tilpasset” familier. Jeg tror det vil være greit å få “aksept” for en slik prioritering.

Det vil selvsagt hindre en gjeng på 12 fra å komme i 7 tiden og så “overta” omtrent hele hytta - det er det ikke lett å få aksept for.

Kommentarer er kjekt....

4 kommentarer:

  1. Sindre Hegglund-Dalseth21. september 2015 kl. 10:07

    Gode erfaringer du har ervervet deg her.
    Jeg ser og forstår argumentene dine, men jeg er ikke enig i å flytte frem tidspunktet. Som barnefamilie selv, så liker jeg veldig godt å ha friheten til å kunne komme så sent som kl 19 til de bookede sengene. Men det blir jo opp til STF å vurdere hvilket tidspunkt som skal brukes her, så får vi bare innrette oss deretter. Det vil jo også være veldig forskjellig fra hytte til hytte med tanke på når man kommer frem, noen hytter trenger jo man veldig lang tid til pga lengre avstander.

    SvarSlett
  2. Det har jeg selvsagt tatt med i min vurdering. Jeg forstår synspunktet, men min erfaring - ikke bare fra Blåfjellenden, er at familier kommer "tidlig". Og de tar ikke normalt ikke ut på 6 timers turer...

    SvarSlett
  3. Jeg hadde satt stor pris på om også tilsynet respekterte klokkeslettet, Kl 19, før han la seg inn på rom som er reservert. Går ut fra at reglene gjelder for deg og? Jeg hadde bestilt rom 1, og der hadde du lagt deg inn. Dette var i 17 tiden, så jeg var ute i god tid. Hva tenker du selv om dette? Ellers syns jeg du gjør en god jobb som tilsyn. Jeg har truffet på deg flere ganger i "hytta mi" opp gjennom årene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Reglene gjelder like mye for meg som for alle andre. Beklager at jeg ikke oppfattet det som viktig at du fikk nøyaktig den sengen du hadde bestil. For de fleste vil det jo ikke bety noe om de ligger på det ene eller andre rommet.
      Jeg beklager hendelsen.

      Slett