18.09.2022

God værmelding, dårlig vær og få folk på Blåfjellenden.

Høst og god værmelding burde gi "stinn brakke"

To ganger på Blåfjellenden i løpet av en uke, burde være mer enn nok. Likevel fristet det skikkelig da YR vartet opp med meldinger om både sol, lite vind og bra temperatur – til å vøre i midten av september.

Deler av turen inn til Blåfjellenden ligger tross alt på godt over 800 moh. Høyt nok til at det fort blir kaldere enn lengre nede i lavlandet. Det er ikke helt uvanlig med en frostnatt eller to, på denne tiden av året.

Bestyrerinnen mente nok at det ble vel mange turer til hytta, og spurte når «vinteren» ville melde seg. Selv med slike spørsmål, syntes jeg det ville passe med en tur, også denne uka. Været skulle jo bli skikkelig bra.

Merkelig nok var det bare to senger som var bestilt natt til lørdag. Med god værmelding, og høst, burde det liksom være svært mange andre som også ville til Blåfjellenden. To stykker utenom meg er lite på en fredag med slik værmelding.

I gamle dager, og det er ikke mange år siden, var det omtrent stinn brakke på slike gode dager. Alle ville ha en fjelltur i heia før vinteren. Noen fordi de ville få med seg en siste tur, andre for å beundre høstfargene.

Nå kommer ikke de skikkelige fargene frem før etter en frostnatt, som vi ikke har hatt til nå dennehøsten. Heldigvis har det vært varme og flotte forhold svært mange dager. Det er i grunnen sjeldent at høsten er så tørr som i år.

Nå er det også litt forskjell på hvem som tar ut i heia nå, i forhold til «gamle dager». På 90 tallet var det ofte gjenger fra samme arbeidsplass som tok en tur i heia. Det klirret ofte ganske bra fra sekkene, og det kunne noen ganger gå ganske «livlig» for seg.

Med 2-3 slike gjenger på 12 15 personer kunne det lett bli både 40 og 50 personer bare på den gamle hytta. Hovedhytta har i dag ofte ikke mer enn 20 personer som overnatter, og da mener mange at det er nesten fullt. De skulle bare vist hvor full hytta kan være, og fremdeles får alle plass og alle får laget mat.

Jeg møtte to personer på min vei innover. To «utlendinger» som hadde overnattet på hytta, og som nå var på vei tilbake til bilen.

De to som hadde bestilt plass kom til hytta noen timer etter meg, men merkelig nok kom det ingen andre. Det kom ingen ruslende i ni tiden, eller i ellevetiden, med hodelykt og lyste opp hyttene. Det er noe jeg ofte har opplevd nettopp på fredagene med god værmelding for helga – på høsten.

Det kom 11 nye gjester i mot meg da jeg gikk tilbake til Hunnedalen. Noen gamle noen unge, men alle med kurs for Blåfjellenden. Noen på sin første fjelltur, menn også folk jeg har truffet flere ganger på hytta. Nesten som faste gjester å regne.

Det kan jo komme folk fra andre plasser enn Hunnedalen, men det vil ikke bli fullt, eller nesten fullt. Det er litt underlig, men kanskje har folk fått andre ting å være opptatt av etter hvert. Jeg håper jo at Blåfjellenden vil være full av folk hele tiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar