03.08.2023

Bra besøk på Blåfjellenden midt i uka.

To dager med flott turvær.

Det er langt over en uke siden sist jeg var på Blåfjellenden. Denne gang var det ikke været som hindret turen, men en uke som hyttevakt på Nilsebu. En kjekk uke, men uten en tur til Blåfjellenden.

Det var ikke helt lett å finne to dager med noenlunde bra vær. Det var snakk om torden og lyn noen dager, og store nedbørsmengder i tillegg. Det er ikke helt turvær for meg.

Likevel ble det en tur innover i sol og lite vind, og nesten skikkelig sommervarme. Jeg startet hjemmefra noe tidligere enn det jeg pleier. Det var tross alt snakk om dårlig vær ut på ettermiddagen.

Jeg møtte et par som hadde overnattet på hytta på min vei innover. De kunne fortelle at det var noen folk foran meg i løypa. Nå var det bestilt en del sengeplasser, så jeg regnet med å ikke bli alene denne natta.

Det gikk en jente mot hytta et stykke foran meg, og vi nådde frem nok så på likt. Hun tok inn i hovedhytta, mens jeg tok turen bort til annekset. Utenfor der att det to jenter sammen med en hund. De var på dagstur og ville tilbake, men gruet litt for turen opp bakken. Det er en drøy bakke opp, men jeg er sikker på at disse jentene ikke fikk problemer.

Nå var jeg ikke på vei mot Blåfjellenden bar for turen sin skyld. Jeg hadde noen ting som måtte gjøres. Sist jeg var innover hadde jeg med en ny regulator for gassapparatene. Den fungerte ikke. Ny ble funnet fram, men så kom en uke på Nilsebu imellom.

Hovedhytta trenger to kokeplasser i helgene, og jeg måtte få på plass den nye regulatoren. I tillegg holder jeg fortsatt på å ordne lyset i annekset. Som egentlig ikke har vært helt bra i mange år.

Det tok ikke lang tid å få på plass regulatoren, selv om det et lite øyeblikk så ut som om det også denne gang ikke ville bli flamme. Når det gjelder lyset på annekset, så hadde jeg med feil bruksanvisning......

Det kom andre denne dagen. Et par og to mødre med hver sin datter, kjekke ungdommer. Jeg trodde lenge jeg ville bli alene på annekset, men sent på kvelden kom det fire gutter.

De hadde gått fra Røssdalen og brukt ganske lang tid. Planen var å gå til Flørli på morgenen, for å gå tilbake til bilen dagen etter.

Det kom også en kar vandrende fra Hunnedalen ut på kvelden. Han hadde stor sekk og planen var å ligge i telt. Han tok inn på hytta, og fortsatte mot Flørli tidlig neste morgen – uten å ha skrevet seg inn. Jeg håper han betaler via appen.

På morgenen fikk jeg vekk noen flere små bjørketrær, og det ble en omgang med rydding og rengjøring i uthus og skutene. Da jeg fant fram vaskefilla, kunne jeg kjenne at ingen andre hadde tatt i vaskebøtta den morgenen.

Det var en alt for flott morgen til å ikke ta det med ro. Frokost på terrassen utenfor i sola ble som vanlig en flott opplevelse. Jeg håper på mange slike morgener på Blåfjellenden.

Jentene jeg traff på tilbaketuren hadde bestilt hunderommet, og ville komme til en hytta som i hvert fall var ryddig og ren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar