01.09.2014

Renhold

En grundig gjennomgang på Blåfjellenden – og dassen.

Denne uka ble det som vanlig en tur til blåfjellenden. Jeg hadde med utstyr og mat for å bli til søndag. Nå ville værgudene det litt annerledes. Lørdag var det regn og vind. Ikke vær for å jobbe ute.
Planen var å gjøre ferdig de lemmene som jeg tidligere la ut i myra langs elva –på vei mot Sandvatn.
Det var fort gjort, men med regn i lufta så jeg ikke syn på å begynne å skru lemmene fast. Det får bli en annen gang.
Med tid til overs lørdag, var det bare å gå i gang med renholdsarbeidet. Det ble først litt puss av vinduer. Utsikten fra hytta er så pass spektakulær, at å pusse vinduene er nødvendig.
Etter det ble det dassen som fikk seg en omgang. Jeg er ikke sikker på om noen har vasket denne siden sist jeg gjorde det. Det ser i hvert fall mye bedre ut, når vinduer og doflater og lokk er vasket.
Jeg har aldri forstått hvorfor det er så vanskelig å fjerne pappen etter dopapiret. Det ligger alltid noen igjen.  Med gulvet rengjort, fluene (for en kort periode) vekke, og overflatene vasket, er doen klar for nye besøk.
Så var det å ta en grundig vask av gulvene i hytta. Dette er arbeid som nok ikke viser spesielt mye igjen. Kort tid etter første gjesten kommer inn døra er det igjen rusk og rask rundt om. Men trøsten er at om renholdet hoppes over, vil også gjestene ta lett på dette arbeidet.
Det er mye lettere å få gjestene til å ta sin tørn når det i utgangspunktet ikke er for galt. Er det mye støv og skitt på gulvet, blir det lett til at også neste gjest hopper over gulvvasken. (Det var så skittent og støvet at det lille jeg dro inn ikke kan ha gjort det noen skitnere…..)
Det er dessverre en endring på gang. Flere og flere synes det får holde med å koste over gulvet. Selv med mopp, mener mange at det er for mye arbeid å ta en omgang over gulvene. Og da trenger jeg muligens ikke å nevne dassen?.
Alle ønsker godt renhold her, med minst mulig arbeid. På en del hytter er det satt ut sprayflasker, det er muligens en måte å gjøre det på.
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar