15.05.2017

Forholdene mot Blåfjellenden 15. mai 2017.

Fra Hunnedalen til Blåfjellenden.

Når er det mulig å gå til Blåfjellenden på våren? Det er et vanlig - og årlig - spørsmål. Snømengdene  er forskjellige fra år til år, og så ligger ikke fennene på samme plass hvert år.

Hva med våren 2017?

Det er mindre snø enn "normalt". Det har vært en kaldere vår enn "normalt". Alt i alt er våren omtrent i rute.
Muligens noen dager tidligere enn "vanlig". Og det vanlige er at jeg går den første turen innover til Blåfjellenden omtrent i månedsskiftet mai/juni. Variasjonene er imidlertid ganske store.  Våren 2014 gikk jeg første tur 12. juni, og da var det omtrent like mye snø som i dag 15. mai 2017.

I dag 15. mai er det fortsatt snø i Oleskaret. Og videre innover mot Fossebekken er det omtrent skiføre. Det  er  varmt og snøen forsvinner fort.
Det har vært folk innover. Det var tydelige spor i snøen, antakelig fra helga, men også spor fra i dag. Det hadde jo vært artig å fått en rapport fra de som har vært på hytta alt?

Ulempen med å gå så pass tidlig, er at snøfennene ikke er "harde". Føttene synker en del nedi, og i de nederste fennen kan det hende at det tråkkes gjennom.
Litt sener på våren er fennene harde og helt greie å gå på.

For egen del har jeg ikke tenkt med innover før i neste uke.  Nå viser langtidsvarselet både varme og regn, samt vind. Da forsvinner det store snømengder på kort tid. Likevel tror jeg det vil være mye snødekke fram til neste uke.

Da begynner sommersesongen - for meg.

Nå vil det helt sikkert være mulig å gå opp til hytta fra Mån. Dette er en tur jeg selv har tatt mange ganger i slutten av mai. For noen år siden buldret det oppe i lia, og ut fra egen erfaring så går det ras i Fidjadalen hvert år. Det er ikke særlig sannsynlig at noen får raset over seg, men for egen del, venter jeg heller til litt ut på sommeren med å ta denne turen.

3 kommentarer:

  1. Hei! Vet du om det pleier det å være barmark til Tomannsbu på omtrent samme tid?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er normalt ikke stor forskjellen på hvor mye snø det er i stien utover våren. Stien til Blåfjellenden går litt høyere, men til gjengjeld er det et par bakker som ligger mot nord på stien mot Tomannsbu.

      Mener du at "barmark" er det samme som totalt uten snø, så vil det ikke bli "barmark" på en stund... Det ligger ofte fenner til ute i juli/august.

      Slett
    2. Takk, nei, jeg mener ikke fullstendig fri for snø, men slik at det går greit å gå uten ski.

      Slett