28.08.2020

Alene på Blåfjellenden.


Fortsatt litt sommer igjen.

Det er sent på sommeren. Skolene har begynt, og det er ikke mange i heia. På Blåfjellenden var det ingen andre enn meg. Nå er ikke det så uvanlig. Spesielt midt i uka.

Jeg tok turen innover på onsdag. Tørt og fint i marka, men sauene sto ved gjerdeklyveren og ville ned mot veien. Var sommeren over?

Det hadde vært folk på hyttene, men annekset hadde stort sett stått tomt. Bare noen ganske få hadde valgt å ta inn der.

Nå er jo hunderommet på annekset, så noen besøkende vil det alltid bli. Litt underlig at ikke flere velger annekset. Der er det tomannsrom, selv om det ene rommet har en liten hems med plass til en madrass.
Det var en stund siden jeg hadde vært inne på hytta. En uke på Nilsebu, er ferie, og da får Blåfjellenden klare seg selv. Det måtte likevel bli en tur så snart været ga anledning til en «godtur».

Det så helst bra ut på hyttene. Ikke mye rot og greier som slenger, og det så ut som om det var gjort rent. Nå sladrer de nye spritflaskene ganske greit om manglende vask. Det er lett å se om det har vært en våt fille og tørket vekk de dråpene som har havnet på gulvet.

Det var tørre dråper under spritflaska på annekset, men ikke da jeg gikk. Nå er renhold viktig i disse Koronatider. Muligens er ikke gulv-vasken det viktigste, det kan være å tørke av overflater med klorvann.
Jeg bar inn en flakse klor, men det som manglet var sprayflasker med Klorin. Der jeg var innom, var det utsolgt. Andre bruker også dette antakelig.

Det har vært en av oppgavene til hyttevaktene - å tørke over med klorvann. Nå er det ikke lenger hyttevakter til å passe på at dette blir gjort. Det er opp til gjestene. Jeg håper at alle tar i et tak. Det er filler og engangshansker tilgjengelig, og selv om det ikke er sprayflasker med Klorin, så er det flasker med klor.

Det er ingen tvil om at sommeren nærmer seg slutten. Det er alt mange tegn på at høsten og vinteren ikke er så langt unna. Småfuglene er vekk. Det er stille i heia. Spesielt om det ikke blåser.

Onsdag og torsdag var det sommer på Blåfjellenden. Jeg savnet en lang og lys kveld, kveldslyset inne i hytta kom tidlig – rundt halv ti. Temperaturen var heller ikke spesielt høy, men på dagen i sola, i ly av den lille trekken, var det sommer.
Etter å ha tatt en runde med såpe og vann å annekset, satte jeg meg utenfor hytta. Det var en av de dagene da jeg kunne tenke meg å bli lengre. Varme, sol, blå himmel og ro. Det er ikke så ofte alt kommer på en gang. Denne gangen klaffet det meste.

Det kom en kar forbi fra Røssdalen. Han var på vei mot østlandet. På langtur. Med sekk på 30 kilo. Og ville over Stutaheia mot Sandvatn. Jeg mente det ville ta nesten 5 timer.

Uten om dette besøket, traff jeg ingen andre i heia på denne turen. Folketomt. Det var heller ikke bestilt noen senger til torsdags natten. Hyttene ville antakelig stå tomme. Det flotte været lokket ingen på tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar