20.10.2020

Litt fros, mye sol og lite vind innover mot Blåfjellenden.

 En flott fredag, og ikke fullt så bra lørdag.


Det flotte høstværet hadde fått flere enn meg til å dra til Blåfjellenden. Alt på vei innover på fredag gikk jeg forbi to kjekke jenter på tur.

Nå var været så fint at det var lett å forstå at også andre ville på fjelltur. Denne fredagen var det ikke en sky på himmelen. Det var omtrent ikke vind, og bakken var tørr. Det hadde ikke regnet på en stund. Bedre forhold enn dette er det vanskelig å tenke seg, muligens litt varmere. Temperaturen var bare så vidt over null og i skyggene var det frost og litt is enkelte plasser.


De siste gangene jeg var innover har de andre gjestene kommet etter at det var mørkt. Denne gangen kom de fleste i dagslys, og de hadde hatt en like grei tur over heia som meg.

Likevel var det folk som kom sent. Sent på kvelden i ellevetiden, kom det en familie fra Flørli. Jeg var i seng, og fikk bare høre om folkene neste morgen. Da var de alt på vei mot Hunnedalen.


På vei innover heia fikk jeg se røyk stige opp. Der det brant er det bare hei, så jeg lurte på hva dette var. Nede ved hytta kunne jeg se en kar i gang med å tenne på lyngheia flere plasser.

Nå var det ikke første gang jeg fikk oppleve at «noen» svidde av gammel lyng og kratt. Det skjedde også i 2018, men den gang i sterk vind så ilden spredde seg kjapt bort over haugene.

Denne gangen var det perfekte forhold for lyngbrenning. Vindstille, tørt i lyngen, men fuktig i bakken. Problemet var å får det til å brenne – det slukket ganske snart et par plasser.


Karen som holdt på med dette, kom ned til hytta litt ut på dagen. Han og noen andre – som kom senere – ville på rypejakt dagen etter. Det viste seg at lyngbrenningen var på vegne av folkene på gjeterhytta, og selvsagt godkjent av vernemyndighetene.

Jegerne og jeg ble ikke de eneste på annekset. Det kom et par litt ut på dagen. De skulle være hytte vakter, men ut fra liste var det ikke bestilt rom. Heldigvis er det rom som ikke kan bestilles, så alt ordnet seg.

Som vanlig kom det folk sent. Denne gang fra Flørli. En familie på fire kom til hytta i ellevetiden, og gikk i halv ni-tiden på lørdag. Jeg rakk ikke å snakke med folkene en gang.


Fredag var fantastisk vær-messig. Lørdag var det tåke og yr – og vind. Skikkelig surt i forhold til fredag. Heldigvis var det meldt om litt bedre vær ut over dagen, og turen tilbake til Hunnedalen ble helt grei med vinden bakfra.

Jegerne, som skulle på Stutaheia for å sjekke rypene, hadde antakelig mye dårligere være.


Det var mange bestillinger for lørdag, men jeg møtte bare et følge som kom i mot, på vei mot Blåfjellenden. Til gjengjeld var gjengen på 9 stykker. Jeg traff følget i tretiden, og de ville nok være inne før mørket.

Det var egentlig mye folk på hytta til å være så pass sent i oktober. Det er ikke sikkert været samarbeider like villig fremover, men jeg håper det blir minst en tur til innover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar