11.07.2014

Skisesongen er slutt.

Men det er fortsatt snøsmelting på gang i høyden.



Denne uka ble det en tur litt oppe i høyden. Langavatn ligger på 940moh og i den høyden var det fortsatt en del snø. Nedover mot Blåstøldalen minket det fort på fennene, og fra Blåstøldalen og videre nedover var det sommer.

 
 
 
På vei innover mot Langavatn, var det et par store fenner. Og den største elva ble krysset på solid snøbru. Litt nærmere hytta er det en mindre bekk, som også var dekket av en fonn, her kunne jeg se folk hadde passert dagen før. Da jeg kom ville det være farlig å krysse. Jeg kunne se hullene i fonna, og hadde antakelig gått gjennom. Det er spesielt kryssing av fenner over elver og bekker som jeg synes er skummelt. Og i dette tilfellet kunne det lett gått galt. Antakelig ikke verre en våte føtter, men muligheten for en brukket fot eller ødelagt ankel er avgjort stor.


Det var fortsatt snøsmelting på gang. Bekker og elver var store. Nå hadde det i tillegg regnet litt, men jeg tror mesteparten av vannet kom av snøsmelting.

Nedover mot Blåfjellenden var det ikke mulig å krysse elvene på de vanligste stedene. Det ble litt leting etter beste plassen, men jeg kom over uten å bli våt. Takket være stokken, som denne gangen virkelig kom til nytte.

Med varmen de siste dagene- det var opp mot 30 grader på Blåfjellenden onsdag, må det vel ta slutt på snøen snart.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar