20.10.2014

Sau i heia.

Gi beskjed om du ser sau i heia.

Det er nå så pass sent i sesongen at sankingen er over. Selv ettersankingen er stort sett slutt. Likevel er det folk i heia for å se etter sau.
På lørdag møtte jeg to karer som kom ned fra heia. De hadde hatt en lang dag. Sauen de hadde funnet sto helt inne ved Fidjanutane, nede i det som blir kalt Litle Fidjadalen. Og de hadde funnet en god del, faktisk en ti – tolv stykker. Og ingen hørte egentlig til i den heia. Det var med andre ord andres sauer.
På søndag gikk turen inn til Sandvatn. Oppe ves Blautevann så jeg en kar, han så ut som han ventet på noen. Nede ved Lortabu, traff jeg to bønder.
De kunne fortelle at de hadde vært inne ved Mangædne for å se etter sau. Karen jeg så ved Blautevann, må ha misforstått en beskjed, og ikke oppfattet at de to andre gikk ned.  De tok kjapt oppoverbakkene for å gå i møte karen som ventet. Heldigvis kunne jeg se at det kom en person nedover liene, og det måtte være karen som var «savnet»
For disse tre gjeterne ble det en dryg dag med mye arbeid for ingen ting. Ikke en sau å se, selv om de fortsatt mangler en del dyr.
Det blir lagt ned mye arbeid for å få de siste sauene ned fra fjellet. Skulle snøen og vinteren komme, så vil sauene sannsynligvis stryke med, selv om jeg har truffet sauer som har overvintret nede i Fidjadalen.
Skulle noen se sau eller høre bjeller i heia, så er gjeterne svært interessert i å få en tilbakemelding på hvor det er sett eller hørt sau.
Og om noen tar seg bryet med å få sauen ned til veien, så ville det være enda bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar