27.10.2014

Til Blåfjellenden med lykter og lys.

Mørket kommer tidlig.

Denne helga blir klokken satt tilbake. Det betyr at mørket kommet tidligere ifølge klokka – og det begynner å bli vanskelig å se alt fra rundt 18:00.
Til nå, har jeg hatt et par timer dagslys ved ankomst til hytta på fredags ettermiddag. Nå vil det omtrent være mørkt fra jeg kommer inn. Det gjør egentlig ikke så veldig mye, men kveldene blir lange.
Og det er normalt ikke så mange helgene ut i november før snø og is gjør det mindre morsomt å gå innover alene. Det er i hvert fall ikke så ofte jeg har vært på hytta etter de første ukene i november. Et år var det en spesielt mild høst, og da var jeg på hytta første uka i desember. 
Denne fredagen tok det ikke lang tid før det ble så pass mørkt inne at jeg måtte ta på hodelykten for å kunne lese avisen. Det var fortsatt lys nok ute, men inne kommer skumringen fort.
Jeg satte på middagen si åtte-tiden, og kikket tilfeldig ut vinduet. Og fikk da se to lykter som beveget seg mot hytta. Da hadde det vært mørkt omtrent en time.
Det var to hyggelige unge karer som kom. De hadde måttet ta lyktene til hjelp øverst i bakken, og det hadde tatt tid å komme ned. Det går senere i mørket.
De hentet vann, noe som ikke er enkelt i mørke. Middagen kom på bordet – jegergryte laget i bestyrerinnens store jerngryte. Skikkelig hyttemat i en god gammeldags jerngryte.
Guttene tok en liten hvil etter maten, men kom sterkt tilbake, og vi fikk en kjekk kveld.
Det blir koselig i hytta, med fyr i peisen, varme i stua, stearinlys på bordet og hyggelig selskap.
Nå er vel værmeldingen så pass «god» fremover, det vil si de melder regn og vind, men mildt, at det fortsatt vil være mulig å komme inn til hytta uten å kjempe med snø og is.
Det er alltid litt spennende å se hvor lenge sesongen kan strekkes helt på slutten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar