03.06.2017

Forholdene mellom Hunnedalen og Blåfjellenden 3. juni 2017

Sommerforhold.

Bare en kjapp oppdatering over forholdene.

Det er lite snø egentlig. Noen fenner er fortsatt lange, men nå begynner snøen å bli fast,og det er helt greit å gå på snøen.

Det må legges til at jeg fortsatt tråkket gjennom et par plasser, men helt uten å ha noen som helst problemer.
Det er helst de nederste fennene som jeg tråkker gjennom. Der er det så lite snø at det lett kan bli for lite. Jeg pleier å være  forsiktig på "innsteget" og i det jeg skal av fonna. Det  er nærmest "land" at snøen er råtten og tynn.

Jeg sjekket mot gamle bilder, og det er flere (mange) år der det er mye mer snø så tidlig som helt i starten av juni. Etter hva jeg kunne se av gamle bilder, er det år hvor det omtrent er like mye snø i begynnelsen av juli.  (14. juli 2015 var det mer snø enn i dag 3. juni 2017).
Det er helt greit å gå innover mot Blåfjellenden. Det eneste "problemet" som fortsatt skyldes snø, er  at stien over ura etter saftbekken (Fossen halvveis innover) er under snøen og at merkene ikke er synlige.

Her er det mulig å gå gjenom ura. Det er nødlinger som viser vei. (Nødling : stein oppe på stein - liten varde,)
Jeg vil tro at det vil være "behov" (mister noen forfeste i fonna over ura, så bærer det rett i steinene) for å gå gjennom ura i også neste helg, men deretter er det den vanlige stien som teller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar