15.08.2018

Dagstur til Blåfjellenden

Kjekke folk og kjekk tur.

Tilbake fra 2 uker i varme og sol - i syden, og Selv om det ble sent på lørdagskvelden før vi var hjemme, måtte jeg til Blåfjellenden på søndagen.

Værmeldingen var bra, men for meg, kunne temperaturen godt ha vært høyere.
Det var likevel kjekt å være på tur, og igjen få anledning til å besøke Blåfjellenden. Jeg var ikke alene som ville innover på en søndag. Rett oppe i bakken gikk jeg forbi tre i følge. De ville innover, og bruke dagen på turen, og hva er bedre enn å besøke Blåfjellenden?

Siden det var søndag, og natt til søndag ofte den dagen med flest gjester på hytta, reknet jeg med å treffe en del folk som skulle tilbake til Hunnedalen.
Litt lengre oppe i bakken kom det tre unge karer i mot. Med seg, hadde de to hunder. Og de hadde tatt inn på hunderommet. Det hadde  gått helt greit å ha to hunder inne på rommet. Denne ene i bur og den andre ute på gulvet.

Jeg fikk i oppdrag å ordne en av engangsfullmaktene gjengen hadde lagt igjen i safen på hytta. siden jeg likevel skulle tømme safen, var ikke det noe problem.
Litt lengre opp kom det et ungt par i mot. Omtrent halvveis innover kom "gutta". Fire stykker på tur, med store sekker og godt humør. Bare tre ville være med på bildet, men det må være greit.

Da "manglet" det bare "familien med unger". De traff jeg nederst i bakken, rett før hytta. De var antakelig fra Tyskland, men snakket bra norsk. Og hadde antakelig gått på tur en del ganger. Turvantet tyskere er det en del av, sammen med dansker og folk fra Nederland.
Det satt en gjeng utenfor hytta da jeg kom ned. De var bare på dagstur, og skulle tilbake til Hunnedalen. Det samme som meg.

På hytta kunne jeg se at det hadde vært mye folk, - og en stund siden at jeg hadde vært innover. Det tok litt tid å få ting på sin rette plass. I tillegg kom kosten i bruk. Det er ikke alltid det blir gjort så mye når det gjelder vedlikehold og liknende på mine kjappe turer innover, men det viser faktisk igjen.

Det er lettere å for andre å holde det ryddig og rent, om hytta er sånn noenlunde i god stand når de kommer. Ligger det rot og rabe rundt om, samler det seg fort opp mer boss.
Mens jeg var på hytta, kom det en del folk forbi. Noen fra Hunnedalen, og noen fra Kjerrag. De ville alle nedover Fidjadalen. Med telt og utstyr i sekken, kunne de jo slå seg ned hvor som helst.

Høsten nærmer seg, og det viser - så vidt - på tuene av bjørnskjegg som alt er litt brunt i toppen. Likevel er det fortsatt sommer og sol som gjelder. Heia hadde fått tilbake sommerfargene etter tørken.
Det var mye mer vann i elver og bekker en da jeg gikk den samme turen for litt over to uker siden. Nå er det bare å håpe at været ikke blir for dårlig utover ettersommeren og høsten.



Blåfjellenden er i hvert fall klar for høsten uansett vær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar