07.11.2018

Mot Blåfjellenden


Siste tur for meg, men det kommer fortsatt folk til Blåfjellenden.

Dette blir antakelig siste rapport fra Blåfjellenden dette året. Og det, selv om jeg ikke var på hytta. Men på vei innover.

Været hindret ikke turen, men fysiske skavanker. Akilleshel er noe hersens styr. Og det gjør vondt...

Jeg var på vei innover denne fredagen, og hadde alt fra morgenen av ikke helt tro på at jeg ville komme meg inn til hytta denne gangen.
Jeg har hatt problemer med akkillesen flere ganger og kjenner godt til denne «lidelsen». Denne gangen håpet jeg dett skulle gå seg til i løpet av en uke – og ikke et halvår....

Det var ingen andre biler på parkeringsplassen da jeg kom i to tiden. Det pleier ikke å være svært mange på hytta i november. Men en fredag med godt vær (uten regn eller kuldegrader) pleier jeg ikke å bli alene.

Nå kommer folk ofte etter mørket. De starter i 6-7 tiden fra parkeringsplassen og bruker ofte 3-4 timer inn til hytta. Og alt fra starten av må de bruke lykt. Heldigvis er dagens lykter noe helt annet enn de vi brukte på 90 tallet.
Jeg kan huske at jeg kjøpte en Pretzl – lykt, som aldri ble pakket. Den ble erstattet av en lykt med halogenlys tror jeg. I hvert fall var lyset i den nye lykta noe helt annet en i de gamle lyktene med gammeldagse glødelamper. De ga stor sett ikke mer lys enn et stearinlys....

Jeg kom ikke langt over Fossebekken før jeg måtte stoppe. Det ble ingen tur til Blåfjellenden for meg denne uka, og antakelig heller ikke flere turer senere i år. Det hender at været hindrer turer innover i november, men denne gangen er det helsa. Akillesproblemene er kommet tilbake og «alle» sier det er best å holde foten i ro – en stund.

Det gikk smått på tilbakeveien.Det kom folk imot, og det viste seg å være kjente. De hadde tenkt seg til Blåfjellenden med retur dagen etter. Og fikk selvsagt ikke problemer med å gjennomføre det programmet.

Nå tror jeg ikke dette var de siste som går til hytta. Det kan komme flere innover, og værmeldingen for kommende helg er så pass god at jeg tror det vil være folk på hytta også den helga.

Jeg håper å komme sterkt tilbake neste år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar