28.09.2020

Flotte farger ute og kjekke gjester inne på Blåfjellenden.

 En skikkelig fin tur denne uka.


Høst på Blåfjellenden kan være både våt og vindfull. Denne gangen var det bra vær. Flotte farger, selv om det var overskyet og litt vått da jeg kom, men virkelig bra høstfarger på morgenen i solskinn.

Det er skikkelig hyggelig å komme til hytta nå på høsten, farger og natur er litt spesielle. Det som skiller høsten fra vår og sommer, er likevel stillheten. Sauene – og sauebjellene er borte, småfuglene er dratt og uten vind er det omtrent ikke en lyd å høre.


Fredag kommer folk ofte sent. Denne gang var jeg også alene fra jeg kom i fire-femtiden til omtrent halv ni. Jeg laget mat og gjorde klar til en kveld for meg selv. Nå hadde jeg sjekket bestillingene, og det skulle komme folk.

Det kom en gjeng. Med hodelykt, for mørket kom rundt 8. I hvert fall inne i hytta. Overskyet vær gir tidlig kveld.


Gjengen som kom besto av 2 fedre med hver sine to jenter. Ingen over 13-14 år – tror jeg. Jentene hadde vært med fedrene på tur til hytter før. De fant fort sengeplasser og gjorde klar, mens fedrene stekte pølser og laget en stor gryte med potetstappe.

Jeg tror ikke all maten forsvant, og det var mange pøser på stekepannene, men alle ble i hvert fall mette.

Det var koselig å ha noen å snakke med, og denne gjengen var ikke vanskelige å ha med å gjøre. Det kom også to andre jenter. Disse var voksne, men like kjekke å ha med å gjøre som de mindre jentene.


Det litt rare var et de to siste, og voksne, var på sin første tur til en selvbetjent hytte, mens de mye yngre jentene var vandt med dette.

Gjennom hele sommeren har jeg sett fram til høsten, og trodd at korona epidemien skulle forsvinne. I stede har det kommet en ny bølge. Jeg har båret inn en del engangshansker, klorin og kluter, og det ser ut som om det blir behov for slikt fremover.


Det er i hvert fall utstyr på hyttene til å gjøre oppholdet sikkert, om bare utstyret og klorinen blir brukt.

I fjor forsvant en av vannbøttene. Den dukket opp, hankeløs og bulket. Nå er det forsvunnet en ny bøtte. Da jeg kom denne gangen trodde jeg faktisk det var forsvunnet nok en stålbøtte, men den dukket heldigvis opp. Jeg får bare huske å få med en ny til våren.


De siste gangene jeg har vært innover, har morgenen på Blåfjellenden vært virkelig flott. Med godt vær og varme. Denne lørdagsmorgenen skuffet heller ikke. På tross av dårlig værmelding, ble det en ny fin morgen. Sol, blå himmel og lite vind, men litt kaldere enn det har vært tidligere.

Høstfargene veide opp for manglende varme. Det er ikke alle år, jeg opplever så flotte farger som i år. Om stormene holder seg vekk en liten stund til, før jeg muligens med meg nok en høstdag på hytta.


Det var folk på vei mot Blåfjellenden lørdag. Jeg traff en del som ville ligge i telt, men tre av jentene i en speidergruppe ville heller sove innendørs. Resten skulle ligge i telt.

Det er fortsatt noen uker til vinteren normalt kommer til Blåfjellenden. Det er mulig å få flotte dager i fjellet selv i oktober. Det er bare å bestille plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar