13.06.2014

En kjekk kveld på Blåfjellenden.


Tre jenter på tur til en selvbetjent hytte.

Denne uka ble det en tidlig tur til hytta. Broderen og jeg tok innover på torsdagskvelden etter jobb. Ikke for egentlig å gjøre noe, men mer for turen.

Vi trodde at vi ville bli alene på hytta, men alt nede i hyttebyen i Hunnedalen var det spor av folk på vei innover.

Det viste seg å være tre kjekke jenter. De var på sin første tur alene innover heia til en turistforeningshytte.  Vi kunne i grunnen se på fremdriften at det antakelig ikke var folk med mye erfaring. Sporene var tydeligger på andre siden av både Fossebekken og ved vaet øverst i bakken.

Det virket som om det hadde tatt tid å komme over. 
Etter litt frem og tilbake, fikk vi installert oss, og prøvde å finne roen i hytta. Det var nødvendig å fyre opp ovnen. Inne var det ikke mer enn 15 grader, og ute 6 kalde grader i tillegg til både regn og vind. Surt med andre ord.

Det hadde vært overraskende mange gjester siden min forrige visitt. Jeg hadde tydeligvis ikke møtt alle som besøkte hytta lørdag til søndag.

Inne på hytta så det ordentlig ut. Noen hadde brukt tid på å rydde. Det var til og med vann i bøttene.

Det ble en hyggelig kveld i selskap med jentene.

Litt ute på kvelden ankom et følge polakker. De var kalde og våte etter å ha brukt mange timer oppover Fidjadalen i regn.

De var tydelig ikke vant med turistforeningshytter. Men satte pris på varmen og mulighet til å få tørket soveposer og klær.

Slik jeg forsto det, mente de at oppholdet var gratis. Det har jeg hørt flere polske gjester fortelle.

Og jeg tror ikke de betalte.

Det er uansett hyggelig med folk, og kvelden gikk fort.

Et kjekt besøk på hytta.

2 kommentarer:

  1. Bra innlegg, det burde kanskje være oppslag på polsk også i hyttene, for å unngå misforståelser?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tanken har slått meg, og jeg vil ta op dette med rette vedkommende

      Slett