27.05.2015

Hunnedalen mot Blåfjellenden

Når går første turen.

Det er mange år siden jeg ikke har vært innover mot blåfjellenden i mai.

Trodde jeg.

Ved en kjapp kontroll, viser det seg at det er omtrent normalt å komme innover i første helg i juni.

Jeg har gått innover i mai noen ganger, men da med truger eller omtrent hele turen på snø.

Og i år har jeg egentlig ikke grunn til å være utålmodig. Jeg har problemer med en fot, og legen mener jeg bør vente lengst mulig med å belaste foten. Det kan ennå gå uker før jeg er klar for en tur innover heia. 
Forholdene 6. mai
Og forholdene er «heldigvis» ikke slik at det er klar for tur innover. Fortsatt er det mye snø. Ofte er det mulig å gå selv om det er mye snø. Da må snøen være pakket og tung. Slik det er nå, tror jeg det vil bli å tråkke dypt i snøen nesten hele veien.

I tillegg kan nok Fossebekken gå så pass stor at det er vanskelig å komme tørrskodd over. Fossebekken er normalt enkel å komme over, men i snøsmeltingen kan den blåse seg opp å tro at den er en skikkelig elv. Det støyer fælt og skummet står over stien. Det er ikke mulig å se hvor en setter føttene, og vannet kan lett rive en person over ende.
Forholdene 19. mai 
Røde kors har et webkamera, som viser veien opp mot Høgaleitet. http://www.hunnedalen.stavanger-redcross.no/

Jeg har lagt ned noen bilder, for å se hvordan snømengden minker.
Forholdene 27. mai
Dagens bilde (27.05) viser at det fortsatt er snø helt nede ved hytta, og da  må det fortsatt være mye oppe i høyden. Med værmelding som lover varme og regn fremover så vil nok snøsmeltingen skikkelig komme i gang.  Jeg håper fortsatt at det vil være mulig å komme innover første helgen i juni. Og blir det fint vær, så kan det bli en skikkelig fin tur. (om bare foten vil tåle turen.)


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar